UMA Ranking 2022: GroupM en Space ook afgelopen jaar op nummer één, Publicis Media maakt grote sprong

FacebookTwitterLinkedIn

De globale omzet van de UMA-leden stabiliseert (+1%) boven 1,2 miljard euro. GroupM blijft leider in de ranking van de groepen. Space blijft het klassement bij de individuele mediabureaus aanvoeren. Initiative neemt de tweede plaats in, net voor Mindshare. Publicis Groupe boekt de grootste absolute en relatieve omzetstijging.

De totale omzet van de UMA-agentschappen is niet gegroeid in vergelijking met 2021, maar er vallen veel significante verschuivingen te noteren binnen de evoluties van de individuele mediabureaus: liefst 6 bureaus kennen ‘double digit’ groeicijfers.

Binnen een stabiele markt (+1%), laat Publicis Groupe een relatieve groei noteren van meer dan de helft (+53%) van zijn omzet van 2021. Ook PHD (+31%) en OMD (+30%) kennen opmerkelijke stijgingen, op enige afstand gevolgd door Mediaplus (+22%), Initiative (+12%), Havas (+12%) en Maxus (+6%). Verder noteren we de komst van Semetis, het gespecialiseerde digital agency binnen de OmnicomMediaGroup, met een marktaandeel van 2,2%, evenals op de vijftiende positie de nieuwkomer iO (0,6% marktaandeel), die voor het eerst zijn media-omzetten declareert in deze UMA Ranking.

De totale omzet van de UMA-leden overtreft voor het tweede jaar op rij de 1,2 miljard euro, het hoogste niveau sinds 2017 (begin van de metingen met de huidige valorisatiemethode).

In de rangschikking van de groepen blijft GroupM marktleider voor Mediabrands. OmnicomMediaGroup stijgt naar de derde plaats. Met de grootste absolute omzetstijging van 39 miljoen euro schuift Publicis een plaats op in het klassement.

Naast de sterke stijging (+53%) van Publicis Groupe, laten ook Serviceplan (+22%), OmnicomMediaGroup (+20%) en Havas Media (+12%) ‘double digit’ groeicijfers noteren.

Het totale aantal medewerkers binnen de teams van de UMA steeg in 2022 voor het eerst boven de 900. De UMA Media Agencies vertegenwoordigen nu samen 919 Full Time Equivalent jobs.

Filialen en afdelingen die bijdragen tot de omzetten van de groepen zoals hierboven weergegeven:

  • Dentsu Belgium
  • Havas Media
  • iO
  • GroupM (Mindshare, Wavemaker, Maxus, Kinetic)
  • Mediabrands (Initiative, UM, Rapport)
  • OmnicomMediaGroup (OMD, PHD, Semetis)
  • Outsight
  • Publicis Groupe (Zenith, Spark Foundry, Blue 449)
  • Serviceplan (Mediaplus, Mediascale)
  • Space
  • Zigt

Archief