Vierde editie van de Soniq Awards: 4 winnaars, voorstelling CIM Audio Time en World Radio Day

FacebookTwitterLinkedIn

Op 16 februari organiseerde Soniq, in samenwerking met VIA en Studio Sonart, het online event: de Soniq Breakfast Show, gepresenteerd door Gaetan Bartosz en Michèle Cuvelier. Tijdens deze radioshow werden de winnaars bekendgemaakt van de Soniq Awards.

De juryvoorzitter was zoals vorig jaar Paul Wauters (auteur, creatief directeur). De andere namen van de jury zijn Kim Beyns (NGroup), Leen Renders (Geluidshuis), Zaki Lahbib (UBA), Myriam Maes (FamousGrey), Thierry Mars (Egta), Catherine Ducamp (BNP Paribas Fortis) en Hakim Zemni (Insites Consulting).

 

Best Use of Radio

De eerste categorie was die van Best Use of Radio. De 4 genomineerden waren Accenture Song met hun inzending voor Afasie, nog eens Accenture Song met hun spot voor Corona Direct, LDV United met hun reclamespot voor Devos Lemmens en FamousGrey voor Proximus. De award werd uiteindelijk in de wacht gesleept door Accenture song voor Corona Direct.

Best Innovation in Audio

De tweede award was voor de categorie Best Innovation in Audio. Daarbij ligt de focus op het vernieuwende karakter van het radioproject in kwestie. “Hoe zijn de kandidaten anders omgesprongen met geluid dan hun collega’s?”, aldus presentatrice Michèle Cuvelier.

Hierbij waren de genomineerden: Mortierbrigade met een campagne voor MIVB/STIB over de problematiek van verkeersagressie en opnieuw FamousGrey met hun reclamespot voor Proximus, waarbij men inzet op het toenemende gebruik van toestellen met stemactivatie. Uiteindelijk ging FamousGrey aan de haal met deze prijs.

Door Proximus voel ik me verbonden met degenen die belangrijk voor me zijn en Proximus inspireert me om het beste uit mezelf te halen. En dat is wat de jury besloot te belonen”, vertelde jurylid Catherine Ducamp.

 

Best Branded Audio Content

In de volgende categorie Best Branded Audio Content ging men op zoek naar een partner die zijn knowhow en expertise in de verf kan zetten door specifieke inhoud te creëren. De vier genomineerden waren: Content Republic met hun podcast voor De Tijd ‘Start To Metaverse’, Mortierbrigade met hun campagne ‘Respect’ voor MIVB/STIB, het Geluidshuis met de podcastreeks ‘Wetenschapje’ en eveneens het Geluidshuis met het hoorspel ‘Fromage’ in opdracht van de voetbalclub RSCA. De winnaar bleek Mortierbrigade te zijn.

Jurylid Paul Wauters licht toe waarom men hen als winnaar heeft gekozen: “Het is de manier waarop het is binnengekomen bij de mensen. Het echt shockerende is dat het gaat over mensen die hun job uitvoeren om de mensen op hun bestemming te brengen en daardoor soms in heel vervelende situaties terechtkomen. Dat is een onderwerp waarbij men al vaak geprobeerd heeft het op een goede manier aan te pakken en dit was verrassend en slim aangepakt.

Sonic Branding

Tot slot was er de laatste award Sonic Branding. Daarbij ligt de focus op het gebruik van geluid om een merk te definiëren. Hiervoor zijn er technisch gezien geen inzendingen. Elke reclamespot maakt dus kans.

De kanshebbers voor dit jaar waren AldiDovy Keukens en Luminus. De winnaar, die eveneens live en ter plekke werd verrast met zijn overwinning, was Dovy Keukens.

Wout Dockx, secretaris-generaal van VIA, vertelt waarom Dovy Keukens deze award verdiende: “Het gaat om die herkenbaarheid en het gebruik van de stem van Donald Muyle om die baseline te zeggen, die misschien nog meer de soniq branding gaat waarmaken dan de Dovy Keukens zelf. Er zit veel authenticiteit in.

 

CIM Audio Time

De tweede editie van de studie CIM Audio Time werd dit jaar gepresenteerd door Cecilia Versmissen, project manager bij het CIM. Het doel van deze studie was om het volledige audiolandschap in kaart te brengen. Het is de manier om te weten te komen op welke manier mensen naar de radio luisteren.

Het is nu het tweede jaar dat we deze studie uitvoeren. Dus het is de eerste keer dat we kunnen kijken of er bepaalde trends en evoluties zijn. De resultaten zijn qua algemene audioconsumptie heel stabiel gebleven, zowel radio als gewone audio. Enkel als we in detail gaan kijken, zien we een aantal evoluties. Vooral voor de digitale audio. En daarnaast zien we ook een evolutie op vlak van locatie”, aldus Cecilia Versmissen.

Enkele resultaten:

  • Er is een gemiddelde luistertijd per dag van 295 minuten, dus ongeveer 5 uur. Met het grootste aandeel nog altijd live radio.
  • Live radio heeft nog steeds ongeveer 69% bereik en de podcast heeft bijna 5% bereik. Dat is een relatieve stijging van 30%. De streaming services zitten rond de 22% bereik, wat een stijging is van 25%.
  • FM is nog steeds de grootste blok waar naar geluisterd wordt. Maar er is ook een evolutie naar meer DAB, dat zit rond de 21%.
  • Op vlak van locatie is er een daling van het thuis luisteren en een stijging van alle andere locaties.
  • Bij de soorten toestellen ziet men ook heel stabiele resultaten ten opzichte van vorig jaar. De grootste evolutie is voor de smart speaker. Die zit momenteel rond 4,5% qua gebruik en dat is een relatieve stijging van 17%.

Lees meer over CIM Audio Time in onze Insights.

 

World Radio Day

Katerina Borovska, Senior Manager Marketing and Innovation bij Egta kwam ter ere van World Radio Day enkele statistieken en argumenten tonen op vlak van het advertising standpunt van radio.

Radio is een medium met een groot bereik. Het stelt merken in staat dagelijks miljoenen mensen te bereiken. Dagelijks luistert meer dan 70% van de EU-bevolking gemiddeld drie uur naar de radio. Het is dus echt iets dat ons de hele dag bezighoudt”, vertelt ze.

Radio domineert volgens Katerina Borovska het audiolandschap. Zelfs als je streaming en podcasts combineert. Als je naar het totale audio luisteren kijkt en dat vergelijkt met radio, dan is radio nog steeds de manier om consumenten te bereiken. “Dus als we het hebben over reclame, als je mensen op grote schaal wilt bereiken, is radio nog steeds ‘The way to go’”, aldus Katerina Borovska.

Radio scoort consequent als het meest vertrouwde medium en informatiebron. “Mensen vertrouwen wat ze horen. Op vlak van duurzaamheid scoort het ook als het meest klimaatvriendelijke medium, want het produceert het minste CO2. Dus je kan zelfs de planeet redden door te adverteren op radio“, voegt ze toe.

Het volledige online event kan u herbekijken op de website van VIA.