UMA Ranking 2016: Marktaandeel van Maxus, Mediaplus, UM en Space stijgt met dubbele cijfers

FacebookTwitterLinkedIn
UMA

De totale UMA jaaromzet gaat er in 2016 merkelijk op vooruit en bedraagt € 1,376 miljard. Dat is een nieuw record: de gecumuleerde omzet overtreft zo eindelijk het niveau van 2011.

 

De ranking van de bureaus die lid zijn van United Media Agencies (UMA) wordt door hetzelfde trio aangevoerd als vorig jaar: Space, Initiative en Carat.

Space (+16% marktaandeel) versterkt zijn leidersplaats door ruim de kaap van de 200 miljoen euro in billings te halen. Havas schuift een plaatsje op naar de vierde plaats, vóór ZenithOptimedia. Mindshare en Universal Media houden nu OMD achter hen. Die laatste ziet Semetis, de nieuwkomer in OmnicomMediaGroup, op de twaalfde plek verschijnen, net vóór Mediaplus, dat PHD voorbijsteekt. Het is Maxus dat de sterkste relatieve groei laat optekenen met +30% marktaandeel.

 

Op groepsniveau blijft de UMA-ranking volledig onveranderd, met Dentsu Aegis Network op kop, vóór Mediabrands en GroupM. Het totale personeelsbestand van de UMA-leden is in de loop van 2016 gegroeid met 4% en bestaat nu uit meer dan 800 mensen.

Filialen of divisies die bijdragen tot de cijfers die in de omzet per groep opgenomen zijn:
Dentsu Aegis Network: Dentsu Aegis Media (Local Focus & Isobar), Carat, Vizeum, Posterscope en iProspect.
GroupM: Mindshare, MEC, Maxus en Kinetics.
Mediabrands: Initiative, UM en Outdoor Services.
Mediaplus: Mediaplus en Plan Net.
OmnicomMediaGroup: OMD, PHD en Semetis.