UMA Ranking 2017: lichte daling van de totale netto-omzet

FacebookTwitterLinkedIn

Agentschappen: Space blijft op kop, Havas Media stijgt naar top 3

Space blijft de UMA Ranking aanvoeren, met grote voorsprong op Initiative dat zich handhaaft op de tweede plaats. Op de derde trede van het podium staat Havas Media dat van positie wisselt met Carat. Door een groei van zijn marktaandeel met 17% stijgt Mindshare een plaats en wipt daarbij over Zenith. UM doet hetzelfde met OMD en neemt de zevende positie in. PHD kende in 2017 de grootste omzetgroei (+81%) en stijgt met drie plaatsen naar de elfde positie. We verwelkomen Zigt als nieuw UMA-lid in de ranking.

Om een nog meer betrouwbare weergave te bieden van de omzetten, werd de berekening aangepast aan de evoluties van de commerciële praktijken in de mediasector, zoals de opheffing van de commissies en de nieuwe verdienmodellen voor programmatic buying. Om een correcte vergelijking mogelijk te maken en de tendensen op de juiste manier te interpreteren, hebben de mediabureaus ook hun cijfers met betrekking tot 2016 herberekend volgens de nieuwe criteria. Vergelijkingen met UMA Rankings van voor 2016 houden niet langer steek.


Groepen: Mediabrands neemt de leiding, GroupM wordt tweede

In de ranking van de groepen is er ook beweging in het koppeloton. Mediabrands (+1%) staat op kop voor GroupM (+4%). Dentsu Aegis Network wordt derde.

Filialen of divisies die bijdragen tot de cijfers die in de omzet per groep opgenomen zijn:

  • Dentsu Aegis Network: Dentsu Aegis Media (Local Focus & Isobar), Carat, Vizeum, Posterscope, iProspect
  • GroupM: Mindshare, Wavemaker, Maxus, Kinetic
  • Mediabrands: Initiative, UM, Outdoor Services
  • Serviceplan: Mediaplus, Plan Net
  • OmnicomMediaGroup: OMD, PHD, Semetis

We onderlijnen nog de stabiliteit van het totale aantal personen in de teams van de UMA mediabureaus: het personeelsbestand van onze leden omvat meer dan 800 voltijdse betrekkingen.