MediaSpecs Summer Interview: Mike Koedinger, CEO Maison Moderne en nieuwe voorzitter van EMMA, adviseert ons “om te gaan dineren bij Juntos als je naar Ibiza gaat”

FacebookTwitterLinkedIn

Als oprichter en CEO van de onafhankelijke Luxemburgse uitgever Maison Moderne beschouwt Mike Koedinger zichzelf vooral als een media-ondernemer. Het belooft een jaar vol successen te worden voor het bedrijf, dat binnenkort zijn 30ste verjaardag viert, en voor Mike, die onlangs werd verkozen tot voorzitter van EMMA (European Magazine Media Association).

Mike Koedinger geeft ons een interactief artikel vol links naar zijn verschillende projecten. En natuurlijk geeft hij ons ook zijn zomertips: van zijn favoriete restaurant op Ibiza tot zijn favoriete politieke roman.

Wat was voor u (professioneel/bedrijfsmatig) een belangrijke gebeurtenis in de eerste jaarhelft?

Delano in slechts enkele maanden succesvol te transformeren van een media voor expats naar een media voor “Luxemburgse financiële en expat communities”. Voor zijn twaalfde verjaardag wilden we het profiel van Delano versterken. Dit deden we door ons in de eerste plaats te richten op de lezers uit het financiële hart van Luxemburg, goed voor 60.000 jobs in ons land, alsook om ons te focussen op een internationaal publiek, wat mogelijk is door de Engelse taal die Delano hanteert. Delano wordt zo “the leading voice” van de belangrijkste economische sector van Luxemburg. Het merk is vandaag een ecosysteem dat bestaat uit een magazine (vijf nummers per jaar), een digitale versie met het dagelijkse nieuws op Delano.lu, de dagelijkse nieuwsbrief, een wekelijkse nieuwsbrief die 100% op financiën is gericht (“Delano Finance”), conferenties, rondetafelgesprekken, awards en andere evenementen. Een heel programma.

Maar vlak voor de zomer voerden we ook voor de eerste keer onze strategie “Media 4 Equity” uit. Dankzij een inbreng in natura van advertentieruimte ter waarde van 1,5 miljoen euro heeft Maison Moderne een belang van 35% genomen in het vastgoedplatform Bingo.lu. Dit is onderdeel van onze diversificatiestrategie voor de komende jaren. De verwachting is dat andere projecten zullen volgen.

Persoonlijk heeft de verkiezing tot voorzitter van EMMA – European Magazine Media Association, dat 15.000 tijdschriftuitgevers en 50.000 magazines vertegenwoordigt, me erg geraakt. Ik ben vereerd dat de uittredende voorzitter, Xavier Bouckaert, de CEO van Roularta die niet meer aan uw lezers voorgesteld hoeft te worden, mij heeft voorgedragen als zijn opvolger.

Waarop bereidt u zich voor in de tweede helft van het jaar? Wat staat er op de planning?

In Luxemburg staat het najaar in het teken van de parlementsverkiezingen. Voor Paperjam betekent dit een nummer gewijd aan de verkiezingen… én gedrukt in een oplage van 280.000 exemplaren om in alle brievenbussen te verdelen naast onze gebruikelijke 20.000 exemplaren. Voor adverteerders betekent dit een sterk dalende CPM en een uitgelezen kans om te communiceren met alle inwoners, naast de gebruikelijke 102.100 lezers.

In het najaar worden er nog heel wat nummers gemaakt en events georganiseerd. Naast de Paperjam Elections 2023 voorzien we nog de Delano Finance 100, Paperjam Real Estate 100, Delano Tech 100 en Paperjam Hors-Série Architecture + Real Estate, maar ook nieuwe lifestyle-pagina’s in Paperjam. Ook aan digitale zijde bij Paperjam, onder leiding van hoofdredacteur Thierry Labro, hebben we nog enkele specials in petto. Wat betreft events: een grote politieke rondetafel met de zeven lijsttrekkers, de Paperjam’s 3rd Seated Dinner Party, de 2023 Finance Awards (met Luxembourg for Finance) en de 10×6 conferenties (tien experts die elk zes minuten presenteren) over succesvolle strategieën en Gen Z. Tot slot is er op 12 december Trendmakers 2024 in het kader van de 30ste verjaardag van Maison Moderne.

Wat is uw favoriete medium binnen uw bedrijf ? En bij een ander bedrijf? In binnen- of buitenland?

Vraag een vader niet aan welke van zijn twee kinderen hij de voorkeur geeft. Bij Maison Moderne hebben we ons portfolio gericht op twee mediamerken: Paperjam (in het Frans) en Delano (in het Engels). Vervolgens hebben we er een heel krachtig en uniek ecosysteem rond ontwikkeld in Europa. Het is dit geheel waar ik bijzonder trots op ben. Digitaal voor elke dag, print als “lean back medium” en “me-time”, en dan live om de lezers te ontmoeten. We hebben het hele jaar door ongeveer 200 events, gaande van rondetafelgesprekken, conferenties, social events en trainingen.

Wat Luxemburgse media betreft ben ik vooral geïnteresseerd in de weekbladen van Lëtzebuerger Land, het online medium Reporter en de publieke radio 100,7.

Internationaal kunnen vooral Financial Times en New York Times (zowel digitaal als op papier in het weekend) mij boeien, maar ook nichemagazines als Brand Eins (een uitzonderlijk Duits eco-maandblad) en Magazine (in Parijs uitgegeven door Angelo Cirimele, over de creatieve industrie en de media) lees ik graag. Aan Belgische kant observeer en bewonder ik het werk van de teams van L’Echo/De Tijd, maar ook van Roularta en dan in het bijzonder voor de crossmediale mix tussen digital, print en events.

Gaat u op reis en naar waar? Heeft u een zomertip die u wil delen?
Wat is uw favoriete zomerdrankje?

Deze zomer ga ik terug naar de Balearen. Ik ben erg mediterraans. Als je deze zomer op Ibiza bent, ga dan zeker dineren bij Juntos dat onlangs is geopend of stuur me een berichtje. Mijn zomerdrankje bij een goede maaltijd blijft rosé, mijn favoriete drankje doorheen het jaar blijft water, lekker lauw als het plat is en lekker fris met een citroen als het bruisend is. Het is misschien wel het beste drankje dat er bestaat.

Welke zomerlectuur kan u aanraden? (Fictie / non-fictie)

“Ce que j’ai appris de vous – voyage au cœur des familles en entreprise” door Philippe Depoorter, die meer dan vijftien jaar vele ondernemers in Luxemburg begeleidde als bankier en directielid van Banque de Luxembourg. Een boek vol lessen.

Aan mediazijde kies ik voor de biografie van Anna Wintour door Amy Odell (uitgegeven door Flammarion in het Frans). Een onvergeeflijke kijk achter de schermen van Vogue, over machtsspelletjes, journalistiek en ondernemerschap.

Aan fictiekant tot slot: “Le mage du Kremlin”, een uitstekende eerste roman van politiek adviseur en essayist Giuliano da Empoli. Wanneer de werkelijkheid fictie overtreft, kan fictie helpen de werkelijkheid te begrijpen.

Om af te sluiten: gebruikt u de MediaSpecs Database en/of leest u het MediaSpecs News?

Het lezen van MediaSpecs News vanuit Luxemburg versterkt het gevoel dat België en Luxemburg één markt zijn, ook al is het geen homogene markt. Voor Belgische budgetten kan een investering in Luxemburg de algehele ROI aanzienlijk verbeteren, vooral als het een investering is om hoger opgeleiden of hogere inkomens te bereiken. Dankzij MediaSpecs realiseren we ons de diversiteit van het medialandschap en de strategische rol die mediabureaus spelen voor merken, omdat ze de toegevoegde waarde van verschillende media begrijpen en meerwaarde weten te creëren voor adverteerders.