MediaSpecs Summer Interview: José Fernandez (D’Ieteren) bereidt zich voor op een jaar zonder Autosalon – “Zelfs zonder fysiek event willen we dit momentum vasthouden en investeren in communicatie”

FacebookTwitterLinkedIn

Na Lieve Pattyn, Media Personality of the Year 2022, is het nu de beurt aan José Fernandez, die dit jaar op de AMMA Media Advertiser of the Year werd en in 2024 de jury zal voorzitten, om te vertellen over zijn professionele projecten en vakanties.

Als Chief Customer Experience, Marketing & Digital Officer die resoluut gericht is op de toekomst, belichaamt José Fernandez perfect de slogan van D’Ieteren: “Moving people forward”. Hij vertelt ons over een jaar zonder Autosalon en de elektrische transitie, maar ook over fietsen in Kopenhagen en lectuur die ons inspireert om de economie en de samenleving te transformeren ten goede van de planeet.

Wat was voor u (professioneel/bedrijfsmatig) een belangrijke gebeurtenis in de eerste jaarhelft?

Er is natuurlijk mijn verkiezing tot Media Personality of the Year bij de AMMA. Vreemd genoeg ben ik niet zo’n mediaman. Ik heb een korte periode van twee jaar bij Dentsu gewerkt, maar was vooral actief bij digitale agentschappen rond thema’s als digitale marketing, data en CRM. Deze prijs is dan ook die van onze teams, met name die van Kristine Verhelst op medianiveau en van Simon De Pauw die zich bezighoudt met de internalisering van digitale media. Het getuigt van onze goede relaties met uitgevers en ons mediabureau. Ik zit ook in het ExCo van de UBA en ben daar voorzitter van de mediacommissie. Daardoor kan ik veel zaken naar voren brengen, zoals de meetbaarheid van wat we doen in onze markt, die complex is geworden door de segmentering van touchpoints. Als Belgische speler zorgen we voor het behoud en de ontwikkeling van een coherent en robuust Belgisch media-ecosysteem tegenover de internationale media.

Het andere hoogtepunt van deze eerste jaarhelft was de 100ste editie van het Autosalon in januari. Eindelijk een fysiek event na een pauze van drie jaar, maar tevens voorlopig het laatste. Voor het eerst presenteerde D’Ieteren zich niet als een geheel van merken, maar als een bedrijf dat werkt rond mobiliteit. We maakten er een mooie editie van door met D’Ieteren erg aanwezig te zijn. Er zijn echter onzekerheden over de relevantie van dit soort op evenementen gebaseerde voorstellen voor de Belgische consument. Het aantal bezoekers daalde sterk en de particulier stelt zich vragen over zijn persoonlijke mobiliteit en fiscaliteit waardoor hij zijn beslissing uitstelt of zelfs niet neemt. Het is onze rol om consumenten te ondersteunen bij hun energietransitie en om deze verandering als bedrijf vorm te geven door de CO2-uitstoot van onze wagens te verminderen.

Hoe ziet dit jaar eruit zonder Autosalon?

Het niet hebben van een fysiek event met voertuigen op de Heizel betekent niet dat er geen momentum rond het Autosalon zal zijn. Januari is en blijft een traditionele maand in onze communicatie en aanbiedingen. De auto-industrie wil dit momentum vasthouden. Dat hebben we de afgelopen drie jaar ook zo gedaan. Daarbovenop worden er het hele jaar door initiatieven genomen om in contact te blijven met onze klanten.

De middelen die gewoonlijk aan het Autosalon worden toegewezen – de helft van het marketingbudget voor sommige merken! – zullen worden herverdeeld om andere advertentie-investeringen mogelijk te maken. We bereiken onze doelgroepen daar waar ze zijn, altijd met een evenwichtige mix tussen radio, tv, affichage en digitaal. Qua bereik, vooral op sociale media, is er nog steeds geen alternatief voor GAFA, maar we verwaarlozen de Belgische digitale markt niet. Belgische uitgevers die in digitaal hebben geïnvesteerd, moeten op deze weg doorgaan en hun inventaris verder verbeteren. Er is bijvoorbeeld nog veel mogelijk op gebied van online video.

Waarop bereidt u zich voor in de tweede helft van het jaar? Wat staat er op de planning?

In september publiceren we onze Polaris-enquête over de consumptiepatronen van Belgen op het vlak van mobiliteit, zowel B2B als B2C. Dit is de tweede editie van het onderzoek en we kunnen dus trends in de markt signaleren. De auto is en blijft het favoriete voertuig van de Belg, maar er is een duidelijke toename van de zachte mobiliteit, vooral in Vlaanderen en in het bijzonder met de elektrische fiets. Een tijdlang vreesde onze industrie dat mensen de auto zouden vervangen door elektrische fietsen, maar in werkelijkheid zijn ze complementair. De consument evolueert naar meer flexibiliteit: hij heeft een auto en een fiets en gebruikt die naargelang zijn behoefte. Kortom, moderne mobiliteit moet multimodaal en koolstofarm zijn.

In België is 21% van de uitstoot van broeikasgassen te wijten aan transport, waarvan 88% aan auto’s. Een op de vier auto’s in België is door D’Ieteren op de markt gebracht en we willen deel uitmaken van de oplossing en niet van het probleem. We zijn nu al de grootste verkoper van elektrische voertuigen in België en tegen 2025 zullen we meer dan 25 modellen van 6 verschillende merken in onze catalogus hebben. We zetten ook financieringsdiensten op om dit type voertuig voor iedereen toegankelijk te maken.

Wat is uw favoriete medium? In binnen- of buitenland?

Ik raadpleeg de app van L’Echo elke dag, geen papieren versie meer voor mij. In de auto luister ik naar de radio en heb ik een voorkeur voor La Première van de RTBF. Ik consumeer niet te veel lineaire tv meer en ik kijk naar skippable of SVOD, of het nu Disney+, Netflix of Prime Video is. Ik heb thuis twee volwassen kinderen en we switchen van het ene platform naar het andere.

Ik blader ook elke ochtend door LinkedIn, wat me in staat stelt om lokale en internationale informatie binnen te krijgen en op de hoogte te blijven van mijn netwerk. Ik kijk af en toe op Twitter – ook al is dat medium meer politiek en journalistiek getint – maar ik ben geen fan van de nieuwe naam X. Ik denk dat dat de grootste marketingflater is die in de toekomst als schoolvoorbeeld zal gelden.

Gaat u op reis en naar waar? Heeft u een zomertip die u wil delen?

Deze zomer ben ik naar Denemarken geweest en dat is echt het land van de fiets. Nederland is natuurlijk ook een fietsland bij uitstek, maar ik vind Denemarken beter georganiseerd. De fietsinfrastructuur is er indrukwekkend, denk maar aan de bekende cirkelvormige fietsbrug in Kopenhagen. Elk type mobiliteit heeft er zijn plaats en alles verloopt efficiënt en veilig. Ik nodig onze collega’s die verantwoordelijk zijn voor het mobiliteitsbeleid in ons land uit inspiratie op te doen om alle vormen van mobiliteit harmonieus naast elkaar te laten bestaan.

Welke zomerlectuur kan u aanraden? (Fictie / non-fictie)

Ik gebruik de zomer om te lezen. Op dit moment ben ik ondergedompeld in een heel interessant boek genaamd Donuteconomie van Kate Raworth. Het is een boek waar veel over wordt gesproken in duurzaamheidskringen. De donuttheorie zegt dat alle menselijke activiteit geconcentreerd moet zijn tussen twee grenzen: het gat in de donut en de buitenkant van de donut. Het gat vertegenwoordigt de maatschappelijke grens, d.w.z. het minimum levensvatbare voor mensen om samen te leven, en de buitenkant vertegenwoordigt de planetaire grens, d.w.z. de milieugrenzen.

Ik beveel ook How to Avoid Climate Disaster van Bill Gates aan, waarin wordt beschreven hoe bedrijven en individuen kunnen vechten tegen de ecologische situatie. Het belangrijkste punt is om alles te elektrificeren wat geëlektrificeerd kan worden.

Om af te sluiten: gebruikt u de MediaSpecs Database en/of leest u het MediaSpecs News?

Ik lees de nieuwsbrief af en toe, maar het is een geweldige bron van medianieuws die ik vaker ga lezen! Ik gebruik de database niet persoonlijk, maar mijn team is erg blij met de kwaliteit: het is al meerdere jaren een erkende bron van kwalitatieve informatie.