Het was een van de meest gezochte termen op Google in 2021 (en waarschijnlijk ook in een groot deel van de “offline” gesprekken). Het woord “Coronavirus”, dat identiek is in onze twee landstalen, had echter een nog grotere “populariteit” gekend, want het was in de eerste weken van 2020 dat het zijn hoogste zoekpercentage bereikte.
Uit nieuwsgierigheid wilden wij de Google-index van de zoekfrequentie naar dit trefwoord en de nieuwsconsumptie op het Belgische Internet enerzijds en op onze televisiekanalen anderzijds naast elkaar leggen. En wat bleek? Er bestaat een correlatie tussen de frequentie van het gebruik van het “C-woord” bij zoekopdrachten en de nieuwsconsumptie van de Belgen.
De relaties zijn sterker tussen de Google-index en de raadpleging van nieuwssites of -apps, wat relatief voorspelbaar was. De overeenkomsten tussen de Google-index en de tijd die wordt besteed aan het kijken naar nieuws op Belgische tv-zenders zijn iets zwakker, maar geeks zullen opmerken dat alles statistisch significant blijft. Is dit uiteindelijk verrassend? Zeker niet, maar het toont wel aan hoe sterk digital met het dagelijks leven verweven is.
Redactie: MM.