De UMA stelt haar interne organisatie bij, François Chaudoir wordt de nieuwe voorzitter

FacebookTwitterLinkedIn

De UMA (United Media Agencies) is de vakvereniging van media agencies. De federatie bestaat uit 15 leden gespecialiseerd in mediastrategie en -aankoop, bereik, mediaprestaties en contexten. Alle leden samen omvatten het leeuwendeel van de media-investeringen die in België gedaan worden.

De missie van de UMA bestaat erin de toegevoegde waarde van mediabureaus aan te tonen en ze te begeleiden naar ‘future-proof business models’. Naar het beeld van zowat de hele businesswereld zijn ook mediabureaus volop aan het transformeren.

Na het vertrek van Bruno Liesse (Carat) wordt François Chaudoir (CEO van Space sinds 2009) de nieuwe voorzitter van de UMA. Hij heeft ervoor geijverd dat een ‘UMA Bureau’ in het leven geroepen is dat bestaat uit Sylvie Irzi, Gino Baeck en Jos Van Campenhout. Het nieuwe UMA Bureau zal aan de raad van bestuur die projecten voorleggen waarop de UMA zich in de komende 12 maanden zal focussen, en de verwezenlijking ervan te superviseren.

De UMA zal haar activiteiten concentreren binnen drie commissies:

  • Business (aangestuurd door Sylvie Irzi)
  • Expertise & HR (aangestuurd door Gino Baeck)
  • Communication (aangestuurd door Jos Van Campenhout)

Binnen elk van deze commissies zullen in de komende maanden diverse projecten uitgevoerd worden:

  • een kwartaalopvolging van de kwaliteit die door het Belgische digitale ecosysteem geleverd wordt inzake viewability en nauwkeurigheid van aangekochte targetings
  • een charter dat de best practices en efficiëntste manieren van samenwerken bepleit tussen adverteerders en mediabureaus in het kader van audits of media pitches
  • een diepgaande make-over van de website om er een publiek platform van te maken voor het delen van media-expertise en het bundelen van ledenpublicaties
  • een position paper die de troeven, nieuwe realiteiten en expertisepolen van de mediabureaus bespreekt, met inbegrip van hete hangijzers zoals in-sourcing, technology adoption en remuneratiemodellen
  • de publicatie van de eerste pitch monitor, die de balans opmaakt van de naleving van de best practices vanaf de publicatie van het charter