Canvas houdt vast aan combinatie van lineair en online kijken

FacebookTwitterLinkedIn

Het voorjaar van Canvas staat in het teken van de evolutie, en niet van de revolutie. Dat heeft Reinhilde Weyns, die er net haar eerste volledige jaar als netmanager heeft opzitten, dinsdag gezegd. Canvas blijft de huidige koers aanhouden, met vaste afspraken zoals “Terzake”, “De afspraak”, “De ideale wereld” en “Culture Club”. Daarnaast hecht de zender veel belang aan het digitale luik, maar dat betekent niet dat de lineaire televisiekijker in het verdomhoekje gestoken wordt.

“De televisielogica blijft belangrijk, en we gaan die niet zomaar overboord gooien”, aldus Weyns. “We merken dat het lineaire nog altijd een enorme stuwende kracht heeft voor het online kijken. We leven natuurlijk in snel evoluerende tijden, maar momenteel is het voor ons nog steeds een en-en-verhaal.”

Net daarom leveren de cijfers van het lineaire kijken in de ogen van Weyns maar een stukje van het verhaal. Voor Canvas is het bereik in de “long tail”, met uitgesteld en online kijken erbij, het volledige plaatje. Zo haalde “De 16”, de fictiereeks over het leven achter de schermen van de Wetstraat, over de drie platformen een gemiddelde van 268.000 kijkers. De zender kon zich op die manier ook onderscheiden met “Alleen Elvis blijft bestaan” en “4 x 7”, de etalage voor aanstormend documentair talent en gevestigde waarden die dit voorjaar een nieuwe editie krijgt. Weyns spreekt bij dat laatste over een “symboolprogramma”, met het belangrijke online-luik Doc7.

Een programma dat tijd krijgt om te groeien en dus ook vanaf maart een tweede seizoen krijgt, is “Culture Club” met Sofie Lemaire en Bent Van Looy. In afwachting is er een digitaal magazine, en tegen Pasen moet het programma ook een wekelijks verlengstuk krijgen op Radio 1, met Sofie Lemaire als presentator. “We gaan in de toekomst meer en meer samenwerken met radio”, zegt Weyns.

Om de overgang naar de vaste afspraken van ’s avonds – met “Terzake” dat nu precies om 20 uur de aftrap geeft – wat vloeiender te maken, is er vanaf 30 januari “Een onvergetelijke dag”, een kort archiefprogramma dat elke weekdag om 19.45 uur terugblikt op wat er de voorbije eeuw zoal gebeurd is op diezelfde dag. Weyns verzekerde trouwens dat er momenteel niet meer wordt aan gedacht om “Terzake” en “De afspraak” los te koppelen en weer uit mekaar te schuiven. “We hebben het voorbije jaar een stabiele basis gelegd, door ‘Terzake’ en ‘De afspraak’ beter op elkaar af te stemmen en van elkaar te differentiëren”, zegt ze. “Dat heeft in het najaar zijn vruchten afgeworpen en we gaan dat momenteel zo houden.”