B2B marketing Insights: it’s all about people

FacebookTwitterLinkedIn

In deze digitale tijden zou je verwachten dat B2B marketeers vooral inzetten op technologische innovaties (Virtual Reality, Artificiële Intelligentie, Blockchain…) om hun marketingcampagne zo effectief mogelijk te maken. Toch ligt de focus volgens marketeers zeker ook bij het menselijke aspect, it’s all about people.

B2B is sexy

Alex Thoré, oprichter van Magis Company, benadrukt het belang van content in een marketingcampagne, steeds met de noden van het doelpubliek op de eerste plaats. Door creatief om te springen met content gaat de credibiliteit van de campagne toenemen en zullen er betere resultaten bekomen worden. Ook influencer marketing heeft volgens Thoré relevantie in een B2B omgeving. Micro influencers zorgen voor consideration en purchase, macro influencers daarentegen kunnen awareness en inspiratie creëren. Met experimental marketing wordt getracht de klant zelf de positieve ervaring van een product te laten vaststellen waardoor er een bepaalde relatie tot stand komt. Het doel is uiteindelijk om zo blijvende indrukken te creëren op consumenten die deze met anderen willen delen, wat uiteindelijk leidt tot merkloyaliteit.

 

Inbound Marketing

Inbound marketing en B2B zijn volgens Olivier De Laet (Digital Strategist, Dallas Antwerpen) een perfect fit. Het is een type marketing dat vertrekt vanuit de oprechte interesse van de klant, in plaats van hem te onderbreken tijdens zijn bezigheden met traditionele reclame. Potentiële klanten zijn zich bewust van een probleem en zoeken naar een oplossing. Door als bedrijf de juiste en relevante content aan te bieden, kan je aan hun noden voldoen. In ruil voor wat persoonlijke gegevens, zullen leads steeds terugkeren voor extra content of informatie. Door via inbound marketing aan lead qualification te doen, kunnen je sales- en marketingteams zich toeleggen op de leads die het meest relevant zijn, in plaats van iedereen op dezelfde manier te behandelen en aan te spreken.

 

3 gouden cases

Zoals zo vaak bestaat de kunst er natuurlijk in de theorie zo correct en efficiënt mogelijk om te zetten in de praktijk, daarom werden er drie gouden cases van 2018 toegelicht.

De Artsenkrant van Roularta Healthcare, een wekelijks magazine gericht aan huisartsen, was de winnaar in de categorie Press. Zij maakten een extra editie van hun magazine, om zo ook studenten geneeskunde en dokters in opleiding te bereiken. Jan Bamelis, directeur van Roularta Healthcare, benadrukte dat publiciteitsinkomsten anno 2019 sterk dalen. Kwalitatieve content aanbieden, de consument centraal plaatsen en nieuwe opportuniteiten najagen, zijn volgens hem noodzakelijkheden om te blijven overleven.

De case van Air Brussel voor BMW, kan op zijn minst gezegd verrassend genoemd worden. Waar alle marketingbedrijven gebruik proberen te maken van digitale technologie, stond in hun campagne de faxmachine centraal. In tijden waar iedereen overspoeld wordt met e-mails die verdwijnen in de spam map, springt een fax natuurlijk in het oog.

Zehra Sayin (CEO, Special Olympics Belgium) vertelde dat hun case van de ‘Special Olympics’ slechts draaide om één ding: people.  Zonder een echt marketingbudget zijn zij er met hun campagne ‘Dare to Sponsor’ in geslaagd om inkomsten te verwerven bij grote bedrijven, steunend op de passie die mensen hebben voor sport. Want, mensen nemen onbewust en irrationeel beslissingen en baseren zich op een gevoel, aldus Tomas Sweertvaegher (Strategy Director, LDV United). Met de steun van bekende atleten op sociale media, online bannering op marketingsites en onder andere OOH-posters voor de hoofdgebouwen van multinationals, zijn ze erin geslaagd het charity label van zich af te schudden en om te toveren tot een marketing opportuniteit die grote bedrijven absoluut niet konden missen. Durft u?