Een panel van 12 experts presenteerde donderdagavond hun visie op het jaar 2024 in het prachtige Maison de la Poste van Tour & Taxis. Er was unanieme consensus over de waarde van lokale mediamerken, mensen en teams.
De mediaconsumptie van reclamedoelgroepen versnelt, voornamelijk via internationale digitale platformen. Individuen brengen hun mediatijd door op verschillende platformen.
Alle deelnemers benadrukken daarom het belang van een Belgisch ecosysteem met een sterke en duurzame lokale identiteit.
Onze lokale mediamerken moeten het opnemen tegen de GAFAM. Dit is niet nieuw, maar alles is wel in een stroomversnelling geraakt. De strijd wordt dus heviger.
Wat ons zal onderscheiden is ons vermogen om wendbaar en onafhankelijk te zijn. Onze toon, onze flexibiliteit, onze creativiteit en onze lokale eigenaardigheden zullen nodig zijn.
Deze mooie uitspraken kwamen misschien als een verrassing voor sommigen, in een tijd waarin grote media- en creatieve bureaus massaal personeel ontslaan en waarin, paradoxaal genoeg, het menselijke element en zijn expertise dit jaar op de voorgrond staan.
Verder was er een oproep om nog meer samen te werken tussen de verschillende federaties van de tripartite, zodat we samen ons ecosysteem, ons pad, ons DNA en onze lokale behoeften kunnen afstemmen.
Een adverteerder volgt per definitie de mediaconsumptie van de consument. Hij moet de kwaliteit van de media en de context waarin ze worden gedistribueerd en geconsumeerd valideren om de “brand safety” te garanderen.
De wereldwijde trend naar “internationale digitale hubs” (sic) lijkt niet te stoppen. Maar we moeten in staat zijn om die te controleren, en dat lijkt de rol te zijn van lokale experts en mediabureaus, die de inzichten, efficiëntie en subtiliteit van de lokale cultuur en haar media begrijpen.
Laten we niet vergeten dat er nog steeds veel onafhankelijke Belgische bedrijven zijn die ons lokaal economisch weefsel creëren en verbonden blijven met lokale media en creativiteit.
Kunstmatige intelligentie stond ook centraal bij de sprekers. Onze wereld evolueert naar “meer data, meer technologie en meer automatisering”. Kunstmatige intelligentie moet onder controle van de mens blijven en het hoofddoel moet zijn om menselijke prestaties te verbeteren, repetitieve taken te elimineren, het werk efficiënter te maken en de levenskwaliteit voor iedereen te verbeteren.
Er werden ook trendcijfers gepresenteerd. De meeste sprekers leken relatief optimistisch over het komende jaar: een groeipercentage van 3% tegen 2023 lijkt dicht bij de realiteit te liggen. En dit in een onrustige wereld, in “permacrisis”, te midden van 2 wereldconflicten (waaronder één in Europa), inflatietrends en de effecten van klimaatverandering. Sociale onrust, verkiezingen en andere verrassingen zullen het plaatje nog ingewikkelder maken. Maar de Belg blijft optimistisch, heeft ideeën en vooral veel nederigheid!
Uiteindelijk concluderen we dat de mens centraal moet blijven staan. Zijn waarde is onschatbaar, het opleiden en behouden van hun vertrouwen en expertise staat centraal. Laten we hen vertrouwen en luisteren naar hun emoties en gezond verstand.
Thierry Magerman (Custom Regie) voor MediaSpecs