De verdienmodellen van uitgevers: een verslag van het UPP-seminarie

FacebookTwitterLinkedIn

Op donderdag 28 april vond bij Agfa Gevaert in Mortsel het UPP Changing Media Seminar plaats over de verdienmodellen van uitgevers.

De digitalisering en het veranderende leesgedrag/mediagebruik heeft de gedrukte media en hun businessmodel sterk onder druk gezet. De gebruikelijke manier van werken wordt steeds moeilijker en er wordt van de uitgeefsector verwacht om zich heruit te vinden.

Maar hoe kan een uitgever zijn content (print en digitaal) en zijn merk omzetten tot een leefbaar verdienmodel? Het seminarie heeft via een aantal best cases geprobeerd daar een antwoord op te geven.

De centrale boodschap in de presentaties van Hans De Loore (Content Connections), Gregori Skatchkoff (Rekad), Pierre-Alexandre Billiet (Gondola) en Frederik De Swaef (Flair) is dat de content van je blad moet overeenstemmen met de behoeften van je lezers.

Hans De Loore – The Bulletin

The Bulletin kampte een aantal jaren geleden met het probleem dat expats het magazine wel kenden, maar niet kochten omdat ze de info eerder op het internet opzochten. Er werd dan ook gekozen voor een overstap van print naar quasi 100% digitaal. The Bulletin evolueerde tot een praktische gids voor de internationale gemeenschap en er werd gewerkt met een aantal communitytools om expats te bereiken (bv. Facebook).

Om de strategie van print naar digitaal mogelijk te maken, werd gekozen voor een zorgvuldig stappenplan.

  1. Write out the content needs of your audience

Centraal stond het idee ‘Serve the self-serving reader’. Er werd nagedacht over wat de echte behoeften waren van de lezer en daarop zou content voor bedacht moeten worden en dit eventueel in samenspraak met een adverteerder (co-created content). Een hulpmiddel hierbij was de Expat Life Cycle.

  1. Create different ‘Reader Persona’s’

Binnen de gemeenschap expats zijn er nog verschillende clusters te onderscheiden die elk hun eigen behoeften hebben: zo zijn er diplomaten die hier maar 4 jaar blijven, zijn er stagiairs met beperkte financiële middelen, zijn er vrouwen van expats, enzovoort.

  1. Optimise your content

Elk van de bovenstaande Persona’s kregen labels. En op basis van die labels werd er door de redacteuren content gecreëerd die specifiek hen kon interesseren.

  1. Distribute your content via relevant channels

De verspreiding van de artikels gebeurt via nieuwsbrieven (dagelijks en wekelijks) en via verschillende social mediakanalen.

The Bulletin is een goede case van een medium dat erin geslaagd is om een goede transitie te maken van een klassiek verdienmodel naar een quasi 100% digitaal verdienmodel.

Frederik De Swaef – Flair

“Bij Flair focussen we steeds op wat de lezers van ons verwachten”, aldus Frederik De Swaef. Lezers verwachten vandaag bij het magazine een promoactie met kortingsbon. De ambitie van Flair is om dit voortaan dan ook elke week aan te bieden. Zo kunnen ze de negatieve spiraal waar magazines zich in bevinden enigszins verzachten. “De promoacties zijn een USP (unique selling point) van Flair en deze moet je optimaal benutten.”

Sinds enkele jaren zet Flair ook in op digitaal en events. Voor content die iets te jong is voor de doelgroep van Flair werd intussen het merk Fashionista opgericht. Zo kunnen adverteerders ook die doelgroep bereiken wanneer ze dat wensen. Het aantal Flair-events werd opgetrokken van één naar zes.

Met goede content en targeted advertising op Facebook probeert Flair meer bezoekers naar de website te lokken. Onlangs werd ook geëxperimenteerd met Facebook Live met een uitzending rond Temptation Island. Dit was een groot succes qua bereik, zowel op het moment zelf (meer bereik als sommige lineaire televisieprogramma’s) als achteraf (artikels op Flair.be werden de dagen erna significant vaker gelezen).

Nog enkele leuke weetjes:
– Als je een lijstje wil publiceren à la Buzzfeed, gebruik dan oneven cijfers.
– In België scoren vooral artikels die nostalgie opwekken zeer goed.
Eén van de populairste online Flair-artikels is dan ook 29 snoepjes uit je kindertijd die je sowieso vergeten was.

Andy Cowles – Inventive Media

Volgens keynote spreker Andy Cowles heeft een goed magazine een duidelijke identiteit en een tone of voice op maat van de doelgroep nodig.

Een magazine moet de lezer ook als het ware uitdagen. Let er maar eens op hoe vaak op Engelstalige covers of websites als Buzzfeed het woord “you” vermeld staat: “are you…”, “you probably didn’t…” of “…your life”.

Een magazine moet verder vooral vertrouwen opwekken, bijvoorbeeld via een duidelijke baseline. Tot slot moet het magazine een voordeel voor de lezer opleveren.

De volledige presentatie van Andy Cowles kan u hier raadplegen.