ValuesTV : Aankondiging van nieuw mediaplatform voor non profit en maatschappelijk engagement, zonder commerciële reclame

FacebookTwitterLinkedIn

Leo Neels (voorzitter van de raad van bestuur) en Johan Vencken (CEO) kondigden op 25 oktober ValuesTV aan.

Values Media rolt een nieuw medianetwerk uit voor de non-profitsector. Dit netwerk zal bestaan uit een tv-omroep, een radiostation, een online magazine en een crowdfundingplatform.

Values Media komt tegemoet aan twee belangrijke noden van non-profitorganisaties: het opbouwen en behouden van naambekendheid en het bereiken van een nieuw publiek. Vandaag bieden de bestaande media amper context waar non-profitorganisaties een geïnteresseerd publiek kunnen bereiken en vice versa.

Als redactionele lijn kiest ValuesTV resoluut voor slow journalism. Johan Vencken: “Het verhaal bepaalt het format en het krijgt de tijd en de ruimte die nodig is om verteld te worden. ValuesTV is op mensen gericht en vertrekt van mensen. De mens staat centraal met zijn of haar passies en engagement, emoties en dromen, kwetsbaarheid en weerbaarheid… en dat ongeacht het thema van het verhaal.”

“Op ValuesTV zullen geen commerciële bannering of campagnespots te zien zijn. Spots en banners worden enkel gebruikt voor boodschappen van non-profitorganisaties en om hun verhalen aan te kondigen”, zegt Johan Vencken, CEO van Values Television.  “Het businessmodel van ValuesTV is gebaseerd op investeringen, sponsorship, filantropie en vooral op sterke partnerschappen. In die partnerships staan niet geld en marge centraal, maar de versterking van elkaars projecten en de realisatie van elkaars doelstellingen.”

ValuesTV zal verhalen brengen rond maatschappelijke pijlers zoals cultuur, erfgoed, geschiedenis, toerisme, zingeving, spiritualiteit, ecologie, welzijn, zorg, ontwikkelingssamenwerking en jeugdwerking. Het medianetwerk zal bestaan uit een tv-zender, een radiostation (zowel DABplus als online), een online redactieportaal, een video- en streamingportaal, een magazine, een storytellingsapplicatie en zelfs een crowdfundingportaal.

Het webportaal van ValuesTV gaat op 1 januari 2018 online.

“Wat het open tv-net betreft zijn de gesprekken met Telenet en Proximus volop aan de gang. Of we daarin gaan slagen weten we niet, maar de constructieve toon van de gesprekken geeft ons voldoende hoop om door te zetten met het project”, aldus Leo Neels, voorzitter van de raad van bestuur van ValuesTV.

Behalve via het lineaire kanaal, zal ValuesTV ook online te zien zijn via ValuesTV.org, het redactieportaal waar audio, video en artikels samenvloeien. ValuesRadio zal via het portaal en DABplus te beluisteren zijn. Het radiostation zal focussen op de verhalen in en rond muziek.

ValuesTV heeft een zeer duidelijk maatschappelijk engagement. Statutair werd vastgelegd dat winstmaximalisatie geen streefdoel is. “Het aanbod zal zodanig op waarden en verbinding gericht zijn, op authenticiteit en het bereiken van zijn maatschappelijk effect, dat ValuesTV niet competitief zal zijn voor het bestaande tv-aanbod, maar eerder aanvullend zal zijn”, aldus voorzitter Leo Neels. “Een intelligent businessmodel met goed bestuur en rentmeesterschap moet ons toelaten ValuesTV te positioneren zonder competitie met degenen die hun inkomsten in de advertentiemarkt zoeken.”

www.valuestv.org