Resultaten CIM Radio golf 2017-1: Radio 2 blijft grootste Vlaamse radiozender

FacebookTwitterLinkedIn
radio listening

Op 31 mei werden de resultaten bekendgemaakt van het CIM-onderzoek over de periode van 7 januari tot en met 15 april.

Noorden

Radio 2 blijft veruit de grootste zender in Vlaanderen met een marktaandeel van 31,35 procent. Daarmee doet de “familiezender” beter dan het jaar voordien (29,83 procent) en gaat het 2,75 procentpunt vooruit ten opzichte van de vorige wave. Studio Brussel blijft met 12,41 procent marktaandeel de tweede grootste. Al kon het in het begin van het jaar op iets minder luisteraars rekenen dan in dezelfde periode van 2016.

Qmusic gaat achteruit met 0,49 procentpunt tegenover de vorige wave en komt op 11,10 procent. De zender van Medialaan blijft daardoor derde. MNM heeft zijn stijgende trend niet kunnen voortzetten en daalt tot onder de 10 procent. Tegenover een jaar geleden blijft de zender stabiel (van 9,8 tot 9,7 procent). Ook JOE blijft stabiel t.o.v. 2016-1.

Radio 1 ziet zijn marktaandeel tijdens de eerste golf van 2017 verder dalen (van 8,2 tot 8,11 procent). Nostalgie krikte het marktaandeel dan weer op (van 5,66 tot 6,07 procent). Tot slot stemden er begin dit jaar iets meer luisteraars af op Klara (van 2,18 naar 2,69 procent).

Zuiden

La Première is de zender die de sterkste progressie maakt in termen van algemeen marktaandeel. Met 7,70 procent gaat de radiozender 1,47 procentpunt vooruit t.o.v. de vorige wave. Ook Classic 21 gaat met meer dan 1 procentpunt omhoog en wipt over de 10 procent marktaandeel. Radio Nostalgie verliest al de winst die het de vorige wave had gekregen en komt terug tot 11,42 procent. VivaCité wipt over Radio Contact en is momenteel de grootste zender in het Zuiden.

  • Radio 2017-1 Noord

LEES OOK: Analyse CIM Radio golf 2017-1 door Var

LEES OOK: Analyse CIM Radio golf 2017-1 door Medialaan