Najaar 2020: één en Canvas houden het herkenbaar

FacebookTwitterLinkedIn

Terwijl de commerciële omroepen zich herpositioneren, gaat de VRT de komende maanden verder op de ingeslagen weg. “Onze merkenarchitectuur zit goed en kan de toekomst aan“, zegt netmanager Olivier Goris.

DPG Media doekt zijn zenders Q2, Vitaya en CAZ eind deze maand op om ze te vervangen door VTM 2, 3 en 4. Bij SBS, eigendom van Telenet, zijn er plannen om VIER, VIJF en ZES aan te vullen met ZEVEN en het voorvoegsel ‘Play’ toe te voegen. Bovendien presenteren beide mediagroepen samen hun betalende streamingdienst “Streamz”.

Daarmee vergeleken had de VRT dinsdag bij de najaarspresentatie minder vernieuwing te melden. Eén en Canvas blijven gewoon één en Canvas. “Wat niet betekent dat we hier stil op onze stoel blijven zitten“, benadrukte Goris. Maar de nood om aan de zenders te morrelen, is er bij de openbare omroep niet. “We hebben een heldere merkenopbouw, alle zenders hebben een goeie connectie met hun publiek.”

Vertrouwdheid op één, plus een Kampioenenspecial

De najaarsprogrammatie op de belangrijkste VRT-zender, één, voelt dan ook vertrouwd aan. Het succesvolle menu met “Dagelijkse Kost”, “Blokken”, “Het Journaal”, “Iedereen Beroemd” en “Thuis” wordt ook dit jaar voorgeschoteld.

Daarna, rond 20.40 uur, volgen op maandag “Dwars door België” met Arnout Hauben, op dinsdag “Durf te vragen” met Siska Schoeters, op woensdag “De cel Vermiste personen” met Fatma Taspinar, en op donderdag “Op de man af” met Saartje Vandendriessche. Tijdens de Tour De France volgt daarna telkens “Vive le vélo”. En als die uitgereden is, komen er nieuwe afleveringen van de talkshow “Vandaag”.

Op de belangrijke zondagavond programmeert de zender “Château Planckaert”, een reeks over de familie Planckaert die een kasteel renoveert, gevolgd door het tweede seizoen van de fictiereeks “Undercover” met Tom Waes.

Later in het najaar komen er onder meer nog nieuwe afleveringen van “Down the road”, “Reizen Waes” (in Vlaanderen), “Het Huis”, “First Dates” en “Zelfde deur, 20 jaar later”. Naar aanleiding van 30 jaar FC De Kampioenen brengt één met Kerstmis een speciale aflevering. Die moet ook een eerbetoon worden aan de overleden Johny Voners, die Xavier speelde in de reeks.

Canvas wordt scherper

Canvas blijft ook Canvas, al wordt de huisstijl van die zender wel wat scherper. De kleuren worden ingeruild voor zwart-wit en grote letters, maar het logo blijft hetzelfde. Het decor van de actualiteitsprogramma’s “Terzake” en “De Afspraak” wordt ook wat vernieuwd, met beter geplaatste schermen voor live tussenkomsten.

Nieuw van eigen bodem bij Canvas zijn onder meer de docureeksen “Filip van België”, over de koning, en “Besmet”, over het Instituut voor Tropische Geneeskunde. In “Kutjaar” volgt de zender zes Vlaamse kunstenaars tijdens de coronacrisis. “60 jaar Sportweekend” blikt dan weer terug op de geschiedenis van het VRT-sportprogramma.

Vaste waarden als “De Ideale Wereld”, “Belpop” en “Alleen Elvis Blijft Bestaan” krijgen opnieuw een plaats in het Canvas-schema. Dat laatste programma heeft in zijn honderdste aflevering de Britse acteur Stephen Fry te gast. En de Canvas-kijker kan ook weer enkele prestigieuze buitenlandse fictiereeksen verwachten, waaronder “Big Little Lies 2” en “ZeroZeroZero”.

Tv-programma’s in coronatijden

Het was door de coronacrisis geen eenvoudige klus om het zendschema gevuld te krijgen, liet netmanager Goris verstaan. “Op een bepaald moment werd het moeilijk om internationale fictie te krijgen. Het zag ernaar uit dat we dingen zouden moeten uitstellen en schrappen, maar het is nog goed gekomen“, zegt hij.

Soms was wat creativiteit nodig: zo ging Arnaut Hauben eigenlijk naar de Middellandse Zee voor zijn “Dwars door…”, maar dat programma werd uiteindelijk in België gemaakt. Hetzelfde geldt voor “Reizen Waes”, dat deze keer in Vlaanderen blijft. Anderzijds leverde de crisis ook enkele nieuwe programma’s over de crisis op, en er lag nog een en ander klaar dat in het voorjaar niet werd uitgezonden.

Volgend jaar kan het moeilijker worden. “Men is nu fictie aan het produceren om uit te zenden in 2021-2022. Als de fictieproductie zou stilvallen, is dat een ramp op korte en langere termijn. Er vallen dan gaten in het schema, maar een deel van de sector valt ook stil en knowhow verdwijnt. Dat kan je langer voelen.” Goris hoopt dat er doorgewerkt kan worden. “Laat het werk doorgaan, ook al gaat het trager en is het duurder.

Bron: Belga.