Mieke Debeerst en Aude Mayence zijn de Marketers of the Year

FacebookTwitterGoogle+LinkedIn

Op 14 november vond de 25ste editie van Marketer of the Year plaats, een organisatie van de Belgian Association of Marketing (BAM) en Trends-Trends/Tendances. Deze award lauwert een marketer voor haar of zijn realisaties op het vlak van marketing en initiatieven om het marketingvak uit te dragen bij het grote publiek.

De avond werd ingezet met de keynote speech van Stefaan Bettens, CEO van Jet Import, en werd afgesloten met de proclamatie van de laureaten in het bijzijn van 370 aanwezigen.

De laureaten 2018

  • Mieke Debeerst (Chief Customer Experience & Marketing Communications Officer bij Belfius) als Nederlandstalig Marketer of the Year
  • Aude Mayence (Marketing Brand Director bij Delhaize) als Franstalig Marketer of the Year

De laureaten werden verkozen door een onafhankelijke jury, bestaande uit de actieve leden van de BAM Expert Hubs, redactieleden van Trends-Trends/Tendances en leden van BAM, rekening houdend met de stemmen van het grote publiek.

Mieke Debeerst

Mieke Debeerst volgt Guy Elewaut van Colruyt Group op. Ze haalde het van de vier andere genomineerden: Ab Polspoel (Panos), Jeroen Bal (Lidl België), Stijn Vander Plaetse (Telenet Business) en Sabine Vanderveken (Lunch Garden).

Na vijf jaar bij Gamma trok Debeerst naar Axa Verzekeringen. Bij Belfius kwamen in 2012 met Marc Raisière en Freddy Bouckaert voormalige topmannen van Axa aan het hoofd. CEO Raisière overtuigde Debeerst om de overstap naar Belfius te maken.

Het merk Belfius was er, maar er was geen visie of identiteit. We kwamen uit een winstmaximalisatiecultuur ten tijde van Dexia en wilden naar een modern, klantgericht bedrijf gaan”, herinnert Debeerst zich. “We moesten ook een antwoord vinden op de uitdagingen van de digitale transformatie. En we moesten het moreel en het vertrouwen van de medewerkers verbeteren. Mensen stonden heel negatief tegenover Belfius. Dat was een hele uitdaging en we moesten dat doen met beperkte marketing- en communicatiebudgetten.

Aude Mayence

Aude Mayence volgt David Favest van de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB op. De andere genomineerden waren Anne-Clotilde Picot (IKEA België), Alexandre Helson (Maison Dandoy), Thierry Jupsin (Bridgestone) en Zehra Sayin (Special Olympics Belgium).

Met de campagne Magische Groenten toverde Aude Mayence met originele namen en verpakkingen tomaten om in clownsneuzen, wortelen in oranje raketten en witloof in drakentanden. De campagne moest Delhaize herpositioneren in de retailmarkt. De verkoop van groenten schoot de hoogte in.