MediaSpecs Summer Interview: Wilfried Celis (DPG Media) roept op tot lokale samenwerking in een fragmenterende wereld

FacebookTwitterLinkedIn

Wilfried Celis is bestuurslid bij CIM en VIA, en sinds 2021 werkt hij als Director Audiovisual Strategy & Partnerships België en Nederland bij DPG Media. Een van zijn grootste wapenfeiten daar is de opstart van niet-doorspoelbare reclame en de start van het video-ecosysteem.

Met deze fikse takenmix en opmerkelijke verdiensten is het niet verwonderlijk (behalve voor hemzelf) dat hij tijdens de AMMA werd uitgeroepen tot Media Personality of the Year 2023. Wilfried Celis geeft ons inkijk in de plannen van DPG Media en verrast ons met een (ook voor hem) onverwachte vakantiebestemming.

Wat was voor u (professioneel/bedrijfsmatig) een belangrijke gebeurtenis in de eerste jaarhelft?

In mijn strategische rol denk ik minder in een tijdspanne van 6 maanden. Ik probeer vooral richting te geven aan de lange termijn, maar als ik nu toch focus op het voorjaar: de belangrijkste realisatie van ons bedrijf is dat we leadership hebben getoond in de transformatie en de digitalisering van video.

Na vele jaren eraan te hebben getimmerd, ben ik blij dat we met ons video-ecosysteem een maturiteitsfase aan het bereiken zijn en dat we nu in staat zijn om dat schaalbaar in de markt te zetten. De basis insight van ons video-ecosysteem is eenvoud: hoe kunnen we onafhankelijk zijn van hoe consumenten kijken naar broadcastersvideo? Dat doen we door op de advertentiemarkt een model te bouwen waar alle vormen van videoconsumptie samenkomen. Dat gaat van lineaire tv via de settopbox, over ons BVOD-platform VTM GO (nvdr. BVOD: broadcaster video on demand), tot korte videofragmenten op ons platform HLN. Die proberen we allemaal te combineren en digitaal via een centrale adserver aan te bieden aan een adverteerder. Dit was noodzakelijk om schaalbaar te spelen in een digital league: we zijn een kwalitatief alternatief ten opzichte van de Googles en Meta’s van deze wereld. En je moet als adverteerder niet meer nadenken over je aanwezigheid op elk platform omdat wij een multiplatform-oplossing bieden aan de advertentiemarkt.

Het fantastische is dat we ondertussen het enige mediabedrijf zijn dat ons video-ecosysteem zodanig heeft uitgebouwd dat we zowel de settopbox-omgeving van Telenet én van Proximus hebben geonboard in Vlaanderen, en daaraan ons BVOD-platform en ons shortform-platform hebben gekoppeld. Daardoor kunnen we ondertussen 73% van de Vlamingen digitaal bereiken in een multiplatform-omgeving. Dat is het toonvoorbeeld dat we wel degelijk schaalbaar zijn en een kritische massa kunnen aanbieden.

Onze filosofie erachter is dat wij in een videojungle de partij willen zijn die staat voor kwaliteit en veiligheid, quality en trust. Dat doen we door een ecosysteem te bouwen en in te zetten op kwaliteit en we willen dat ook doen in een veilige contentomgeving.

Daarnaast hebben we bij DPG Media maximaal ingezet op innovaties… In een snel veranderende videosector moet je met dezelfde snelheid inzetten op de veranderende consumptiebehoeftes. Dat deden we met de twee belangrijkste innovaties van dit voorjaar: VTM GO+, een betalende propositie zonder reclame, en Streamz Basic, een streamingaanbod met een lagere prijs, maar met reclame.

Waarop bereidt u zich voor in de tweede helft van het jaar? Wat staat er op de planning?

Uiteraard gaan we verder bouwen aan de ingeslagen weg. De focus ligt op digitaal versnellen in Franstalig België, met de uitrol van niet-doorspoelbare reclame, ons video-ecosysteem en de verdere groei van RTL Play (samen met de teams van RTL Belgium).

Daarnaast moeten we de advertentiemarkt helpen in hun Total Video-aanpak. Het digitale en het GRP-model zijn nu nog aparte universa, maar de consument switcht tegelijkertijd naadloos van het ene naar het andere platform. Als je de consument wil volgen, moet je dus een multiplatform-videostrategie hebben.

Het is onze rol om dit te faciliteren.

Wat is uw favoriete medium binnen uw bedrijf? En bij een ander bedrijf? In binnen- of buitenland?

Omdat ik veel met video bezig ben zal het geen verrassing zijn dat VTM GO als mediaplatform voor mij mijn absolute favoriet is binnen onze eigen portfolio. Het fijne van VTM GO is dat we in staat zijn om drie dingen samen te voegen: een van de meest gebruiksvriendelijke user interfaces, de manier waarop het platform is gebouwd is van een ongelooflijk hoog kwalitatief niveau en stelt ons in staat om een customer experience te bieden die bijzonder kwalitatief is. Daarnaast is VTM GO als platform geëvolueerd van een “catch-up service”, dat het volledige aanbod lineaire content on demand aanbood, naar een streamingplatform waar ook heel veel non-lineaire content beschikbaar is. De breedte van ons aanbod is fantastisch. Die drie samen zorgen dat het platform uniek is.

Als ik kijk naar andere media die ik met een hoge frequentie consumeer, dan staat de podcast De 7 van De Tijd bovenaan. Ik ben aan de basis eigenlijk geen podcastconsument; ik ben vooral radioconsument en ik zit vaak in de file omdat ik in Limburg woon. Ik leg vaak de afstand Hasselt-Antwerpen, Hasselt-Vilvoorde en ook Hasselt-Amsterdam af, dus ik zit vaak in de auto en ik hou ervan om naar radio te luisteren. Maar ik moet bekennen dat ik ondertussen een vaste habit heb om ’s ochtends toch vrij vroeg in de ochtend al, vanaf 7 uur, De 7 van De Tijd te consumeren. Ik vind het heel fijn omdat je op 10 à 15 minuten mee bent met alle grote business-challenges. Ik vind dat supergoed gedaan. Proficiat aan dat team en aan onze oude vriend Erwin Dekkers, die ook mee de driver was achter die podcast.

Gaat u op reis en naar waar? Heeft u een zomertip die u wil delen?

Ik ben al op reis geweest en ik heb mij laten uitdagen door mijn tweeling van 13. Tijdens de wintervakantie zeiden die plots tegen mijn vrouw en ik: “Papa, mama, Europa is een beetje te klein geworden voor ons, dus deze zomer mag het wel eens een echte grote vakantie zijn”. Dat was een behoorlijk statement, en ik heb die uitdaging eigenlijk teruggekaatst naar mijn kinderen. Ik heb gezegd: “Ok, da’s goed, kom zelf met een top 3, en als dat binnen de mate van het mogelijke (en van het budget) kan, dan gaan we daar invulling aan geven.

Wij hebben vervolgens aan island hopping gedaan, maar niet in de klassieke vorm zoals de Griekse eilanden. Wij zijn naar de Indische oceaan vertrokken en we zijn daar begonnen met, en dat is ook meteen mijn grootste aanrader, het eiland La Réunion. Dat is een voormalige kolonie van Frankrijk dat onder Madagaskar ligt (nvdr. La Réunion is vandaag een Frans overzees departement en regio). Daarnaast hebben we nog Mauritius bezocht en Île Sainte-Marie, maar voor mij is La Réunion dé grote ontdekking geweest van de zomer. Ik wist nauwelijks van het bestaan van dat eiland af en ik kan iedereen absoluut aanraden om die bestemming een keer aan te doen. Waarom? De combinatie van bijzonder mooie stranden, heel mooie koraalriffen en ook het binnenland dat geen gelijke kent. Je waant je in Jurassic Park: jungletaferelen met ongelooflijke watervallen, drie uitgestorven vulkanen en een vierde vulkaan die bijna permanent actief is. We hebben daar fantastische hiking gedaan. Een onwaarschijnlijke aanrader.

Welke zomerlectuur kan u aanraden? (Fictie / non-fictie)

Ik ben iemand die zich in de zomer juist afsluit van lectuur: ik probeer tijdens de zomermaanden veel actieve dingen te doen zoals fietsen en sporten met mijn kids. De tijd die mij rest probeer ik vrienden en familie uit te nodigen, maar ook tijdens de werkdagen van de zomer probeer ik mensen die ik al lang niet meer gezien heb voor een lunch uit te nodigen. Een alternatieve invulling van de ‘zomerlectuur’: in plaats van een boek lezen in de zomermaanden vind ik het bijzonder fijn en ook belangrijk om leuke momenten te beleven met mensen die ik lang niet meer heb gezien, zowel aan de businesskant als privé. Dat is misschien ook wel een aanrader om het een keer op die manier in te vullen in plaats van een boek. Niks tegen boeken, voor alle duidelijkheid, maar niet tijdens de zomer. Mijn recentste boek, “No Rules Rules” van Reed Hastings, is trouwens een absolute aanrader.

Een ander punt (professioneel of vakantie-gerelateerd) dat u graag wil aanstippen?

Misschien toch eentje: we mogen best trots zijn op de Belgische innovatiekracht in video, zelfs op Europees niveau, maar in een snel veranderende wereld moeten we nog harder inzetten op lokale samenwerkingen binnen onze industrie, en dit ook in technologie. Als we hierin slagen spelen we echt in de Europese top mee.

We hebben met VIA straffe dingen gedaan de afgelopen jaren, ook mede onder impuls van een bijzonder goede secretaris Wout (nvdr. Wout Dockx). We hebben veel goede dingen op de agenda gezet, waaronder de lokale Attention-studie van Karen Nelson-Field, die duidelijk de unieke kracht aantoont van de Belgische videoplatformen.

Ik wil in die context oproepen om ook lokaal samen te werken op technologisch vlak.

Met ons ecosysteem en de niet-doorspoelbare reclame schreven we reeds voor een stukje geschiedenis. Maar dit is niet voldoende. Als we gezamenlijk met de industrie een gemeenschappelijke data identifier kunnen ontwikkelen, dan kunnen we netto bereik over alle platformen reconstrueren en dedupliceren. Dit zou het sluitstuk kunnen zijn om adverteerders maximaal te faciliteren in multiplatform-videocampagnes. Ik beschouw mijn nominatie tot Media Personality of the Year als een bekroning voor het werk dat we samen met de industrie hebben gedaan en die ik heus niet alleen op mijn hoed wil zetten.

En dan is er ook nog de komst van Wim Jansen naar DPG Media Advertising, waar hij als commercieel directeur zal fungeren. Ik ben heel blij met de komst van Wim en ben bijzonder enthousiast dat we als bedrijf gekozen hebben voor een senior leader die de challenge kent om een Franstalige én een Nederlandstalige cultuur op de juiste manier te mixen en zo een toekomst te schrijven voor onze salesorganisatie. Wim heeft zijn strepen verdiend en heeft een brede media-achtergrond, onder andere bij SBS en ondertussen 17 jaar bij JCDecaux. Hij kent het televisielandschap bijzonder goed. Wij kijken uit naar zijn komst op 19 september.

Om af te sluiten: gebruikt u de MediaSpecs Database en/of leest u het MediaSpecs Nieuws?

Ik moet toegeven dat ik de database zelf nog niet gebruikt heb, maar ik hoor wel goede vibes van onze teams, en ik moet benadrukken dat ik misschien zelf ook meer moet focussen op de database. Ik weet dat het belangrijk is dat de sales houses de juiste informatie doorgeven en dat de teams de nodige tijd krijgen om die info te checken. Zo kunnen we ervoor zorgen dat het kopen van lokale media even vlot verloopt als het kopen van internationale media.

De MediaSpecs Newsletter gebruik ik wel en ik vind hem bijzonder: er zijn natuurlijk verschillende newsletters, maar het absolute voordeel van de MediaSpecs Newsletter is dat hij eenvoudig is, toegankelijk voor iedereen zonder logins bijvoorbeeld. In een vluchtig leven, waar snelheid en tijd het hoogste goed zijn, slaagt MediaSpecs erin om in zijn eenvoud en in de snelheid van het leven je op de hoogte te brengen in een nutshell van wat er reilt en zeilt in media- en advertisingland. Dat is de unieke troef van MediaSpecs.

In de ochtend betrap ik mezelf erop dat ik vaak MediaSpecs een keer check. Dan ben ik onmiddellijk op de hoogte met één overview. Goed gedaan.