Var en VRT geven toelichting aan commerciële partners met het oog op het najaar

FacebookTwitterLinkedIn

Voorafgaand aan de presentatie van de najaarsprogramma’s gaven Var en VRT toelichting aan de commerciële partners. Hieronder volgt wat Lieven Vermaele, Lisbeth Rillaerts en Rudi Janssens te vertellen hadden.

Lieven Vermaele (directeur Partnerships bij VRT)

Mensen denken soms dat de VRT niet commercieel is en dat je met VRT niet commercieel kan samenwerken. Dat is niet zo. We doen heel veel. Maar we willen het makkelijker maken voor jullie adverteerders, agentschappen of mediaspelers om met VRT samen te werken. Dat is een van de kernpijlers van de evolutie in VRT naar een meer eengemaakte en meer uitgesproken commerciële werking.

Onze ambitie is om een heldere plek te creëren van waar we met adverteerders, agencies en mediaspelers EN met onze merken en programma’s samen verhalen willen schrijven. Samen de mensen willen inspireren. En samen belevingen willen realiseren.

We noemen onze adverteerders ook liever ‘partners’.

We hebben ons voor 2024 georganiseerd op 3 pijlers om met VRT samen te werken.

  • Content Partnerships: dat gaat over het integreren van onze content in de platformen van diensten met anderen. Een goed voorbeeld is de integratie van VRT NWS in de KBC-app.
  • Creative Partnerships: dat gaat over onze grote en kleine projecten zoals Zomerhit en WK Wintercircus. Maar ook samenwerkingen rond Dagelijkse kost of Ons Huis/Nieuw Huis. Lisbeth Rillaerts vertelt er meer over.
  • En uiteraard Var: over het aanbod van sponsoring rond programma’s geeft Rudi Jannsens meer details.

Lisbeth Rillaerts (verantwoordelijk voor Creative Partnerships)

We weten dat de ingangen voor partners bij VRT niet altijd duidelijk waren. Daarom hebben we onze werking bijgestuurd en is er één ingang naar al onze content en die loopt via Creative Partnerships. Ons team heeft intussen een duidelijk zicht op alle initiatieven bij VRT. Je kan bij ons terecht voor integraties in programma’s, voor events, voor grote radioprojecten, enzovoort. Maar liefst van al maken wij er 360°-campagnes van, op alle VRT-kanalen, zoals we dat net bij Zomerhit gedaan hebben of bij De Warmste Week.

Voor 2024 en 2025 staan er heel wat nieuwe initiatieven gepland, zoals De Olympische Spelen, het EK, de anti-pestactie STIP IT, een groot project rond e-inclusie én een project om alle Vlamingen op de fiets te krijgen.

We zijn tevreden over de stappen die we gezet hebben met Dagelijkse kost. Omdat wij veel dichter bij de producties staan, kunnen we de partners vandaag veel beter integreren.

Dovy Keukens adverteert al jaren rond Dagelijkse kost, maar nu is de keuken die een centrale plek inneemt in het programma ook op maat gemaakt door Dovy Keukens. De juiste context voor een integratie is cruciaal. De ‘making of’ van deze keuken wordt gedeeld op zowel onze kanalen als op die van Dovy Keukens.

We proberen onze samenwerkingen steeds zo op te vatten dat zowel ons project als dat van onze partner er sterker uitkomt. 

Dat is ons zeker ook gelukt met partners in het Radio2-dorp op Zomerhit en met de samenwerking met KBC rond De Warmste Week.

Rudi Janssens (commercieel directeur van Var)

Var is vooral bekend als radioregie, maar nu is er ook de mogelijkheid om Premium Partner te worden in 2024 en 2025. Een Premium Partnership biedt merken een unieke combinatie van breed bereik, impact en relevantie en geloofwaardigheid.

VRT-tv bereikt alle leeftijdsgroepen en zet hard in op jongeren, is marktleider op 15+, domineert met 18 programma’s de tv-top 20 in 2023 én VRT 1 heeft het hoogste dagbereik op VVA 18-54. VRT wil iedereen bereiken en zal dat steeds blijven doen. Er wordt hard ingezet op jongeren en we zien daar de eerste vruchten van. We zijn nog steeds marktleider op 15+ en domineren de top 20 tv-programma’s met een rapport van 18 op 20.

VRT-televisie zorgt ook voor impact. Vergeet niet de magie van het tv-scherm. Voor meer dan de helft van de Vlamingen is live tv-kijken een vaste dagelijkse afspraak.

De VRT-programmatie vaart een nieuwe koers: met de festivalzomer en Zomerhit geven we meer aandacht aan muziek –  met 3 nieuwe sitcoms geven we meer aandacht aan humor. Die nieuwe koers werpt al vruchten af sinds het 1ste semester van 2023.

VRT-tv bereikt meer mensen tussen 18 en 54 jaar: VRT 1 bijvoorbeeld groeide naar 22.6% marktaandeel, dat is een stijging van +5%. Op 18-44 stijgt het marktaandeel van VRT 1 naar 22,8%, het hoogste cijfer in 7 jaar. Ook verscherpten en verbreedden we ons programmeerbeleid. Bijvoorbeeld door Ons Huis/Nieuw Huis te programmeren voor Pano, steeg het marktaandeel van Pano naar 24% (vroeger was dat altijd rond 19%)

VRT is performant bij koopkrachtige doelgroepen: van alle gekeken minuten naar VRT Canvas (de nieuwe naam voor Canvas, met een nieuw logo) binnen 18-54 is 74% afkomstig van de hogere sociale groepen 1-4. Bij VRT 1 is dat ook een mooi aandeel van 67%. VRT 1 en VRT Canvas onderbreken geen programma’s en hebben de laagste advertentiedruk op de Vlaamse markt.

En we bieden sector-exclusiviteit op programmaniveau.

Via product placement kan je je merk op een opvallende manier integreren in één van onze programma’s. En je kan je billboard creatief afstemmen op het programma, zo creëer je een sterkere link en hogere betrokkenheid.

Het gaat ook over relevantie en geloofwaardigheid. VRT voelt en voedt de hartslag van Vlaanderen door te inspireren en te verbinden vanuit een sociaal engagement. De anti-pestactie STIP IT, de solidariteitsactie De Warmste Week, het steunen van lokaal talent via Zomerhit, onze lokale verankering… De maatschappelijke relevantie van de publieke omroep straalt op adverteerders en hun merken. Dat zorgt voor een onbetaalbare geloofwaardigheid.

Vernieuwing. We proberen nog meer rekening te houden met de opmerkingen uit de markt, vandaar dat we enkele nieuwigheden hebben doorgevoerd:

  • Je kiest uit top en premium content: Premium zijn sterkhouders zoals Het Weer, Dagelijkse kost of Iedereen Beroemd. Pijlers die elke dag terugkomen. Top content zijn programma’s die in volle prime time zitten, de meest aantrekkelijke content, lokaal gemaakt en origineel, zoals Het Verhaal van Vlaanderen, Reizen Waes of 1985.
  • Vanaf nu als je Premium Partner bent is het mogelijk om creative partnership-integraties mee op te nemen in het pakket.
  • En ten slotte kies je de maanden waarin je voordeel wil en vul je 30% aan met flex buying.

Inschrijven: op 11 september vanaf 10u kan je je kandidatuur indienen via var.be. We hanteren voorrangsregels op basis van objectieve criteria, zoals de grootte van je budget en de contractduur. Je krijgt een hogere prioriteit als je inschrijft voor twee jaar.

Lieven Vermaele (directeur Partnerships bij VRT)

We weten dat er vragen zijn rond VRT MAX. We blijven hard inzetten op klassieke merken en kanalen en het digitale. Onze ambities met VRT MAX zijn groot. Het is meer dan een videoplatform. VRT MAX is de plek waar alle media van VRT samenkomen. Het brengt de klassieke en digitale media samen.

Enkele cijfers van VRT MAX: het is het grootste streamingplatform volgens CIM in het algemeen en op de doelgroep 12-34, met 1 miljoen unieke bezoekers per week. Maandelijks gemiddeld 18 miljoen contentstarts voor audio en video.

VRT MAX is ook sterk aan het groeien en we willen op alle mogelijke platformen aanwezig zijn. 

Voor digital advertising is het in het belang van iedereen dat we de beste technische oplossingen hebben die we op een eenvoudige manier ter beschikking kunnen stellen voor de adverteerders en agentschappen. Dit vraagt schaal en samenwerking. Om online videoreclame op VRT MAX snel te laten groeien werkt Var vanaf 2024 samen met partner Ads & Data. Dat biedt ook een toekomst voor data en targeted advertising. We hebben vandaag 2,35 miljoen actieve profielen die we gaan inzetten voor data targeting.

Maar dat betekent niet dat VRT MAX geen deel kan uitmaken van de gesprekken met Var en VRT. We hebben een goede relatie met Ads & Data en zullen hierop goed samenwerken voor de ontwikkeling van klassieke pre-roll campagnes en display.

Var blijft het aanspreekpunt voor alle creatieve partnerships, waar VRT MAX natuurlijk een fundamenteel onderdeel van uitmaakt.

Natuurlijk blijven we met Var dé radioregie en zullen we maximaal inzetten op de ontwikkeling van digitale audio. We hebben ondertussen Tomorrowland, Play Nostalgie en NRJ aan boord en willen samen met de VRT-radiomerken OLA verder uitrollen voor live en podcasts.