MediaSpecs Summer Interview: Sofie Rutgeerts (CIM) verklaart dat “het CIM de tweede audience measurement-organisatie in Europa is die lid is van de Media Rating Council”

FacebookTwitterLinkedIn

Sofie Rutgeerts is Manager TV & Digital Research bij het Centrum voor Informatie over de Media, oftewel het CIM, oftewel de organisatie waar men ‘meten is weten’ buitengewoon ter harte neemt. Daarnaast zetelt zij ook als Board Member voor CommPass.

Sofie Rutgeerts vertelt ons over de Media Rating Council, de ontwikkelingen bij het CIM en haar plannen tijdens de vakantieperiode. Een zomer van boeken bij de vleet, én in de koffer van haar auto.

Wat was voor u (professioneel/bedrijfsmatig) een belangrijke gebeurtenis in de eerste jaarhelft?

Begin dit jaar trad het CIM toe tot de Media Rating Council in de VS, de referentie inzake media audits. Hiermee zijn we de tweede audience measurement-organisatie in Europa die lid is, na AGF in Duitsland. De sterke fragmentatie in het Amerikaanse medialandschap staat gelijk voor een zeer gevarieerd aanbod aan aankoop- en inkoopplatformen met meetoplossingen die verschillende datasets combineren en waar audits een echte meerwaarde zijn. Wekelijks log ik ‘s avonds in om het auditproces van tv & digital measurement services op te volgen en te optimaliseren.

Zo’n audit is meer dan nagaan of de service voldoet aan de minimum standaarden van meting, rapportering, interne controles, etc. Partners worden ook gemotiveerd om de scope van de audit uit te breiden en de meetoplossing verder te ontwikkelen met bijkomende metrics of meer gedetailleerde rapporten. Uit elk overleg haal ik inspiratie om eigen datacontroleprocessen te verdiepen en inzichten die richting geven aan de methodologische keuzes waar we op korte en mid-lange termijn voor staan.

Waarop bereidt u zich voor in de tweede helft van het jaar? Wat staat er op de planning?

Het is geen geheim dat er binnen het CIM wordt gewerkt aan een veranderingstraject om digitaal en crossmediaal centraal te plaatsten. De details zijn nog niet bekend, maar ongetwijfeld zal ik hier de komende maanden een deel van mijn tijd besteden. Als organisatiepsychologe van opleiding vind ik dit per definitie een heel boeiende periode en ik hoop mijn steentje te kunnen bijdragen.

Wat is uw favoriete medium binnen uw bedrijf ? En bij een ander bedrijf? In binnen- of buitenland?

Ik geloof sterk in de kracht en de rijkdom van verschillende media, zowel professioneel als persoonlijk. In het weekend een papieren krant, in de auto live radio, een podcast tijdens huishoudelijk werk, ’s avonds kies ik een tv-programma in de app om te casten… Mijn man, dochter en ik zijn een cord never-gezin. Niets zo leuk dus om op vakantie op het hotelbed te ploffen voor een momentje ‘lineair tv-kijken’: met de afstandsbediening zappen tot je iets tof tegenkomt.

Gaat u op reis en naar waar? Heeft u een zomertip die u wil delen?
Wat is uw favoriete zomerdrankje?

Met een dochter van 9 jaar lassen we doorheen het jaar regelmatig een vakantie in. Ideaal om met haar te connecteren en haar te zien groeien. Deze zomer trekken we naar Athene om er de Akropolis te bezoeken en vervolgens nemen we de boot naar Naxos en Santorini. Ik hou van de combinatie van cultuur en natuur en als het kan dichtbij zee. In de bergen voel ik me zelfs letterlijk fysiek – en na een tijd mentaal – ongemakkelijk.

Als dochterlief op kamp is, genieten we van Tomorrowland en gaan we enkele dagen fietsen in het mooie Limburg.

Welke zomerlectuur kan u aanraden? (Fictie / non-fictie)

De beste zomerlectuur is afgestemd op het vakantieland, vind ik. Om me onder te dompelen in het land waar ik verblijf lees ik graag lokale auteurs en verhalen, het liefst in hun moedertaal. Dat lukt aardig met Spaans, Engels, Frans en Nederlands, maar mijn middelbaar Oud-Grieks is deze keer minder nuttig. Aan de hand van de Goodreads-app maak ik een lijstje en trek naar de bib om er enkele boeken van Madeline Miller te scoren en wie weet ga ik voor brainless entertainment met Santorini Sunset. In de koffer zit steeds ook een backup van boeken die ik thuis heb. Geheel onwillekeurig is dit momenteel Dokter Zjivago van Boris Pasternak en The Passenger van Cormac McCarthy.

In de gymzaal van het hotel luister ik naar non-fictie via podcasts of luisterboeken. Dit jaar komt Switch: how to change when change is hard, geschreven door Chip en Dan Heath, van pas, ter voorbereiding van het transitietraject binnen het CIM.

Een ander punt (professioneel of vakantie-gerelateerd) dat u graag wil aanstippen?

Vakantie is het uitgelezen moment om een ander leefritme aan te houden, nieuwe landschappen te ontdekken en je te omringen met andere mensen, culturen, gewoontes. In die context is het superboeiend om te kijken welke dromen, gedachten en gevoelens komen bovendrijven. Vaak zegt het me iets over welke richting ik de komende maanden zal uitgaan.

Om af te sluiten: gebruikt u de MediaSpecs Database en/of leest u het MediaSpecs Nieuws?

De beiden bieden een handig overzicht. Dankzij de nieuwsbrief ben ik ‘s maandags in één oogopslag op de hoogte van de actualiteit van de voorbije week. De artikels die voor mij relevant zijn, bewaar ik in mijn Google Drive. De database heb ik niet direct nodig in mijn functie, het is wel een prima initiatief en intuïtief in gebruik.