CIM: Kijkcijfers in 2023

FacebookTwitterLinkedIn

Aan het begin van elk nieuw jaar analyseert CIM de kijkcijfers van het voorbije jaar. Op hun website vind je de verschillende ranglijsten en de marktaandelen terug, zowel voor het noorden als het zuiden van het land. Ter herinnering: de cijfers geven het bereik op alle schermen weer, van programma’s in preview, live en uitgesteld kijken. De cijfers voor 2023 bevestigen de dominantie van bepaalde zenders en nieuwe tendensen tekenen zich af.

Programma’s die hun stempel drukken in de ranking

In Vlaanderen schitterde VRT 1 met een massale aanwezigheid in de Top 100 (67 programma’s), gevolgd door VTM (25) en Play 4 (7). Het is echter VTM dat met ‘The Masked Singer’ de prijs voor het best bekeken programma in de wacht sleept. ‘Het verhaal van Vlaanderen’ en ‘Dank weerman Frank’, twee programma’s van VRT 1, vervolledigen de Top 3 en zijn stuk voor stuk goed om in de Top 100 Allertijden te prijken.

In Franstalig België bestaat de Top 100 bijna uitsluitend uit programma’s uitgezonden op La Une (52 programma’s) en RTL TVI (42 programma’s). Zoals gebruikelijk wordt de ranking gedomineerd door voetbal, met maar liefst 8 programma’s in de Top 10. Enkel de wedstrijd Zweden-België haalde de Top 100 Aller tijden.

Voorkeuren in programmatypes verschillen tussen noord en zuid

Het Vlaamse publiek lijkt een voorkeur te hebben voor programma’s van het type “knowledge” (zoals “human interest” programma’s) (30 programma’s in de Top 100), entertainment (26) en sport (22). Aan de Franstalige kant blijft fictie echter de belangrijkste categorie, met 27 programma’s in de Top 100, tegenover slechts 10 in het noorden. Daarna volgen “knowledge” programma’s (21) en entertainment (19).

Door de jaren nemen programma’s van het type “knowledge” steeds meer posities in de ranking. Voor het hele land behoren iets meer dan een kwart van de populairste programma’s tot deze categorie, tegenover minder dan een tiende in 2014. In dezelfde periode is het aandeel van sportprogramma’s gedaald van 41% naar 19%.

Stabiliteit in marktaandelen

Vlaanderen blijft trouw aan VRT 1, VTM en Play4 die samen 56% van het marktaandeel in handen hebben. Vooral VRT 1 springt eruit met 32% marktaandeel. In het zuiden van het land is de situatie evenwichtiger verdeeld tussen La Une, RTL TVI en TF1, die bijna de helft van het bereik in dit deel van het land voor hun rekening nemen. De publieke zender blijft aan de leiding met een marktaandeel van bijna 20%.