Koenraad Deridder (CIM): Magazines binnenkort ook onderdeel van nieuw crossmediaal XMM-panel

FacebookTwitterLinkedIn

Koenraad Deridder verving eind vorig jaar Stef Peeters als General Manager van het CIM.

In een interview met WE MEDIA ontvouwt hij zijn visie en plannen. Centraal staat de omslag van een media centric organisatie naar een consumer centric organisatie: de full consumer journey in kaart brengen voor de advertentiemarkt.

“One Research” volledig operationeel in 2026

“Voorlopig werken we op XMM, het Vlaamse crossmediale meetsysteem dat wordt opgezet met de steun van het relanceplan Vlaamse Veerkracht. Dat moet, zodra het in 2026 naar het CIM overgeheveld wordt, ook een Franstalige tegenhanger krijgen.”

Dat betekent dat vanaf dan CIM One 5 modules telt. De crossmediale en de digitale studie worden daarbij ingezet om de basis van het mediagedrag te meten.

Magazines staan sterk in het werken rond communities

“De basis van al onze metingen wordt een groot panel, het One Panel, waartoe we het huidige TV-panel en het nieuwe crossmediale XMM-panel zullen samenvoegen. Dat panel zal op regelmatige basis ook voor magazines bevraagd worden. Die vragenlijsten zullen weliswaar korter zijn, maar zullen wel de belangrijkste variabelen bevragen om een koppeling te kunnen maken met de Belgian Publishing Survey. Zo behouden we de currency print+digital, maar zullen we nog meer inzichten verwerven over digitaal en total brand.”

Koenraad Deridder stelt ook dat magazines op basis van de nieuwe researchresultaten een nieuw momentum nodig hebben, zoals dat vroeger was bij de bekendmaking van de perscijfers.

Lees hier het volledige interview.