MediaSpecs Summer Interview: Sophie Vanderwinkel (IPM Advertising) bereidt zich voor op een interessant najaar met “efficiënte campagnes en een onmisbare dosis maatschappelijke verantwoordelijkheid”

FacebookTwitterLinkedIn

Sophie Vanderwinkel is sinds 2021 General Manager van IPM Advertising. Onder haar hoede vallen merken als La Libre, DH, Moustique, Paris Match, LN24, L’Avenir en Courrier International. Veel merken met een absoluut lokale verankering, die dichtbij de lezers staan, waardoor IPM Advertising aan de adverteerders campagnes kan afleveren die efficiënt en geloofwaardig zijn, en die bovendien ondersteund worden door innovatieve technologie op poten gezet door de regie.

Maar los van business en ad tech heeft Sophie Vanderwinkel het ook over de vakantie. Een yogatripje of er even tussenuit aan de Belgische of Marokkaanse kust, cocktails met mate en boeken zonder mate… Voilà waarmee Sophie herbront alvorens terug te keren naar een bruisend media-najaar.

Wat was voor u (professioneel/bedrijfsmatig) een belangrijke gebeurtenis in de eerste jaarhelft?

Het eerste semester 2023 stond voor IPM in het teken van de concretisering van meerdere technologische ontwikkelingen. Zo hebben we verschillende ad tech geïmplementeerd en onze display- en video-inventarissen geoptimaliseerd. We willen dat elke geïnvesteerde euro gemeten wordt en een ideale ROI bevestigt. De technologie laat ons voornamelijk toe om tijd vrij te maken door bepaalde taken te automatiseren. Die tijd kunnen we dan steken in het luisteren naar de noden van onze klanten en aan het op maat aanpassen van ons aanbod.

Waarop bereidt u zich voor in de tweede helft van het jaar? Wat staat er op de planning?

Na een onzeker eerste semester wat betreft advertentie-investeringen hopen we dat de markt van adverteerders en hun agentschappen terug vertrouwen kweken en voor lokale en kwaliteitsvolle media kiezen. Wij staan klaar om aan hen efficiënte campagnes voor te stellen met een onmisbare dosis maatschappelijke verantwoordelijkheid. We lanceren enkele nieuwe crossmediale producten en we popelen om concreet te gaan bespreken met onze partners. Het najaar wordt interessant!

Wat is uw favoriete medium binnen uw bedrijf ? En bij een ander bedrijf? In binnen- of buitenland?

Als ik één IPM-medium moet kiezen, dan ga ik voor La Libre en de bijhorende supplementen en website. Maar ik kan niet voorbijgaan aan onze andere media, dagbladen en magazines zoals Moustique en Paris Match, allemaal complementair. En verder las ik al de Courrier International lang voor mijn start (bij IPM, nvdr).

Qua buitenlandse media maak ik gebruik van meerdere kanalen van France Culture en France Inter, vooral hun podcasts.

Gaat u op reis en naar waar? Heeft u een zomertip die u wil delen?
Wat is uw favoriete zomerdrankje?

Ik heb de kans om deze zomer verschillende bestemmingen op te zoeken, die me elk op hun eigen manier bevallen. Ik begin in de regio van Barcelona, waar ik op yoga retreat ga. Nadien ga ik goed genieten van onze Belgische kust. En tot slot keer ik in het najaar terug naar een van mijn favoriete plekken, Essaouira in Marokko.

En wanneer ik in België ben, om van de zomer te proeven, drink ik van tijd tot tijd wel eens een Spritz (hoewel we dit jaar de Pomello moeten proberen) of een Moscow Mule, maar natuurlijk altijd met mate!

Welke zomerlectuur kan u aanraden? (Fictie / non-fictie)

Ik ben grote fan van lezen en deze zomer heb ik de collectie goed aangevuld. Ik ga onder andere genieten van La Facture van Jonas Karlsson (De Rekening, nvdr), een collectie verhalen van Annie Ernaux, of nog eens L’Insoutenable Légèreté de l’Être van Milan Kundera (De Ondraaglijke Lichtheid van het Bestaan, nvdr), recent heengegaan.

Om af te sluiten: gebruikt u de MediaSpecs Database en/of leest u het MediaSpecs Nieuws?

Voor ons is MediaSpecs een belangrijk hulpmiddel in onze sector, dat aan onze klanten, adverteerders en agentschappen op een praktische, up-to-date manier de informatie voorziet die essentieel is voor de uitvoering van ons vak, zijnde mediaplanning. De nieuwsbrief vestigt ook de aandacht op gebeurtenissen in de actualiteit die we niet mogen missen. Kortom, we zouden niet zonder kunnen.