MediaSpecs Summer Interview: Reinhard Van den Bergh (D’M&S) – “Wij geloven enorm in communicatie, vandaar de radioreclame voor ons eigen agentschap”

FacebookTwitterLinkedIn

Reinhard Van den Bergh is Account Strategist bij D’M&S, waar hij al sinds ’95 werkt. D’M&S is een full-service agency opgestart in Brugge en uitgebreid naar Brussel en Antwerpen.

Bovendien gelooft het agentschap ook zelf in communicatie en dat brengen ze in de praktijk door te adverteren: een schoenmaker die bij zijn leest blijft en hem zelf ook aanwendt. Laat Reinhard Van den Bergh er u over vertellen.

Wat was voor u (professioneel/bedrijfsmatig) een belangrijke gebeurtenis in de eerste jaarhelft?

D’M&S is een ‘creative’, maar vooral ook een ‘digital’ agency. In de eerste jaarhelft hebben wij geïnvesteerd in de verdere groei van dat digitale gedeelte. Zowel contentcreatie als het boosten van die content zit in zowat ieder communicatieplan. Om een merk te versterken (‘Power Up Your Brand’ is onze baseline) is het inzetten van digitale media immers een must.

Op vlak van media springt er voor mij geen specifieke gebeurtenis uit. Maar wat me wel is opgevallen, is dat alle mediaregies op scherp staan. De mediawereld beweegt vandaag zodanig snel dat hun accountmanagers, die ons aanspreekpunt zijn bij de regies, het soms knap lastig hebben om alle nieuwigheden te blijven volgen. Innovaties volgen elkaar snel op. Voor mij, als mediaverantwoordelijke binnen het agentschap, heb ik die mensen meer dan ooit nodig om zelf ook up-to-date te blijven.

Waarop bereidt u zich voor in de tweede helft van het jaar? Wat staat er op de planning?

We hadden al een locatie in Antwerpen, maar gaan die in het najaar verder uitbreiden. We merken dat we meer en meer klanten aantrekken uit die regio. Die willen we van daaruit servicen met mensen uit het Antwerpse.

Dus een nieuwe radiocampagne staat misschien op de planning. Want onze aanpak om klanten en medewerkers te werven werkt. Wij geloven sterk in de kracht van communicatie. Het is dan ook belangrijk dat we zelf het goede voorbeeld geven in wat we zeggen en beloven aan onze klanten. Daarom durven wij investeren in radioreclame. We bereiken perfect de doelgroep die we willen en zijn gespaard van grote concurrentie.

Wat is uw favoriete medium binnen uw bedrijf? En bij een ander bedrijf? In binnen- of buitenland?

Misschien is het omdat ik al 30 jaar met media bezig ben, maar ik blijf een voorliefde hebben voor een ‘klassiek’ medium, namelijk radio. Een gevatte copy, enkele krachtige stemmen en een unieke sound zijn voldoende om mensen te beroeren. Iedere luisteraar beleeft jouw boodschap op zijn eigen manier!

Bovendien is het een van de weinige media die doorheen de jaren puur qua manier van gebruiken niet gewijzigd is. We luisteren vandaag nog altijd op dezelfde manier naar radio zoals we dat 10 of 20 jaar geleden deden. Met de komst van DAB+ is het luistercomfort uiteraard wel sterk geëvolueerd, maar we consumeren en adverteren op radio nog steeds op dezelfde sterke manier.

Gaat u op reis en naar waar? Heeft u een zomertip die u wil delen?

Dit jaar ben ik heel verrassend naar het Meer van Annecy geweest in Frankrijk. Ik heb in het verleden al de grotere meren zoals het Comomeer en het Gardameer bezocht, maar het Meer van Annecy is eigenlijk veel charmanter dan die twee grote trekpleisters: het is compacter waardoor je alles bij de hand hebt en het is minder toeristisch. Bovenien kan je met de fiets helemaal rond het meer rijden (37km) langs perfect aangelegde fietspaden… zalig.

Groen, water en vooral bergen brengen mij tot rust. Hoe nietig wij als mens zijn in vergelijking tot de grootsheid van de natuur, ervaar ik het meest in de bergen. Ik heb dat nodig om te ontstressen; omringd door bergen kan ik de dingen even loslaten, en wordt alles heel relatief. Voor andere mensen zijn dat de golven en de zee; voor mij zijn dat de bergen.

Welke zomerlectuur kan u aanraden? (Fictie / non-fictie)

Ik lees soms wel, maar ben er snel door verveeld omdat ik niet actief genoeg kan zijn. Ik ben een bezige bij en moet altijd iets kunnen doen. Ofwel is dat in de tuin werken, ofwel is dat op een fiets zitten. Nadien kan ik mij een keer neerzetten en genieten van een fris blond speciaalbiertje. Ja, daar kan ik echt van genieten.

Op vakantie (of in het weekend) kan ik wel genieten van mijn krant op papier. Waar ik in de loop van de werkweek digitaal scroll, kan ik dan mijn papieren krant ter hand nemen en een uurtje lezen voor ik iets inspannends ga doen. Maar een klepper van een roman lezen voor de rest van de dag? Nee…

Om af te sluiten: gebruikt u de MediaSpecs Database en/of leest u het MediaSpecs Nieuws?

MediaSpecs is een must. Als mediaspecialist vandaag de dag kun je niet zonder. Ik stel mezelf de vraag “Hoe deed ik dat vroeger?”, en als ik dan terugblik, dan was dat eigenlijk heel omslachtig: bij alle media langsgaan om de tariefkaarten op te vragen die je op dat moment nodig had. Dat was héél tijdrovend, terwijl het nu met MediaSpecs absoluut niet meer nodig is. Het staat à jour, het staat er tijdig op en het zit goed in elkaar.

Daarnaast biedt MediaSpecs ook achtergrondinformatie. Dat is niet onbelangrijk, want het gaat ‘m niet alleen om tarieven en de technische kaarten. Waar het ook om draait zijn de studies (nvdr.: de Insights op de website) die uitgebracht zijn, waarmee je de cijfers kan motiveren. En daarvoor moet ik zelf niet googlen naar bepaalde marketingstudies; ze staan gewoon op MediaSpecs.