MediaSpecs Summer Interview: Sandra Philippaerts (iO) – “Met de mediaplanner van MediaSpecs stellen we op enkele minuten een conceptueel plan op”

FacebookTwitterLinkedIn

Als Media Strategist bij iO, nu 2 jaar, zat Sandra Philippaerts op de eerste rij tijdens de internationale expansie van het bedrijf in 2021, met takken in België en Nederland, Zweden en Bulgarije, en 1.500 werknemers over de verschillende locaties verspreid.

Intracto werd iO, een digitaal bureau, maar zeg niet zomaar ‘bureau’ tegen iO. iO is een blended agency met een blended aanpak. Wat dat inhoudt legt Sandra Philippaerts ons verder uit in dit MediaSpecs Summer Interview.

Wat was voor u (professioneel/bedrijfsmatig) een belangrijke gebeurtenis in de eerste jaarhelft?

Zoals iedereen weet hebben we bij iO de laatste jaren verschillende expertises en talenten samengebracht. Dat heeft tijd en energie gekost, maar krijgt elke dag meer vorm waar we superblij mee zijn. iO is nu een blended agency: we slopen actief de muren tussen de agency-, technologie- en consulting-werelden. Onze activiteiten reiken van strategie en creativiteit over content en marketing tot technologie en data. Als we al die vaardigheden combineren – onder elkaar en met onze klanten – krijgen we verrassend relevante resultaten. En dat is erg fijn om te zien gebeuren. Daar draait het bij ons om, echt zoeken naar die meerwaarde voor onze klanten en de markt in soms ook moeilijkere tijden.

Waarop bereidt u zich voor in de tweede helft van het jaar? Wat staat er op de planning?

Hard werken…😊 Mits een gezonde balans steeds, hé. Vooral meedenken met onze klanten, zoeken naar oplossingen en problemen waar ze van wakker liggen. In deze tijden is het ook belangrijk om meer rendement uit hetzelfde budget te bekomen. En dat kan ook hoor, door verhoging van efficiëntie, een hershifting van resources, analyse van je huidige mediabudgetten en zo. Onze klantenkring telt grote internationale klanten, maar ook voor lokale marktleiders en kmo’s willen we mee het verschil blijven maken. Ik heb er wel zin in.

Wat is uw favoriete medium binnen uw bedrijf? En bij een ander bedrijf? In binnen- of buitenland?

Ik kijk steeds geboeid naar de constante nieuwe ontwikkelingen op de internationale markt, zoals uiteraard ook de mogelijkheden van AI. We volgen deze evolutie op de voet bij iO, maar we gaan voor meer dan de gimmick en leuke beelden, en we willen echt zoeken naar de meerwaarde ervan voor de businessprocessen bij bedrijven waar er enorm veel potentieel is. We hebben inmiddels zelf ook al verschillende projecten lopen waarbij we de diverse tools testen en integreren, zoals onder meer onze eigen iO GPT. Wel boeiend om zien allemaal.

Gaat u op reis en naar waar? Heeft u een zomertip die u wil delen?
Wat is uw favoriete zomerdrankje?

Onze vakantie valt laat dit jaar, dus we kijken reikhalzend uit naar ons verblijf in het Zuiden van Frankrijk, waar we te gast zijn in het vakantiehuis van vrienden. We bezoeken gezellige marktjes, doen wat terrasjes en genieten van de rust en het mooie weer.

Welke zomerlectuur kan u aanraden? (Fictie/ non-fictie)

Deze zomer skip ik de klassieke lectuur even en ben ik 100% gefocust op het verbeteren van mijn kennis van het Spaans. Ik hou ervan nieuwe talen te leren, en de diverse digitale studieplatformen (en zeker ook de gamification van sommige) maken het er alleen maar leuker op. Er staan nog een heel aantal andere talen op mijn verlanglijstje.

Om af te sluiten: gebruikt u de MediaSpecs Database en/of leest u het MediaSpecs Nieuws?

Voor ons is het een essentiële tool voor directe toegang tot media in België en Luxemburg. Dankzij MediaSpecs moeten we niet altijd de ratecards en presentaties van de individuele uitgevers en regies raadplegen, waardoor we waardevolle tijd besparen. De planner is ook een grote troef: hiermee stellen we op enkele minuten een conceptueel plan op, zowel voor de grote titels als voor specifieke nichesectoren waar we ook vaak voor werken.