Spadel, Lucien en José Fernandez (D’Ieteren) winnaars Belgian Marketing Awards

FacebookLinkedIn

Spadel, Lucien en José Fernandez (D’Ieteren) zijn de winnaars in de drie categorieën van de Belgian Marketing Awards. De laureaten van de vierde editie werden bekendgemaakt tijdens een feestelijke avond op 8 november bij Deloitte.

Spadel, producent van natuurlijke mineraalwaters, werd bekroond tot Belgian Marketing Company of the Year. Het treedt daarmee in de voetsporen van Alken-Maes, Alpro en Delhaize. Het liet Edgard & Cooper en LolaLiza achter zich.

“Door via marketing zijn meerwaarde te benadrukken, slaagt Spadel erin het hart van de consument te veroveren op een commodity-markt. Het vindt bovendien het juiste evenwicht tussen historiek en innovatie, tussen zijn authentieke verhaal en vernieuwingen qua branding en producten”, vindt de jury, die samengesteld is uit marketingprofessionals uit zowel de academische als bedrijfswereld.

In de categorie Belgian Young Marketing Company of the Year was de overwinning voor Lucien, een toonaangevend bedrijf in de wereld van de fietsenwinkels (en onderdeel van D’Ieteren). FlexiQ (spellenfabrikant) was goed voor een Silver Award, Goodless (producent van duurzame verpakkingen) voor een Bronze Award.

De jury was onder de indruk van de maturiteit van de marketingaanpak van de jonge onderneming: “Over de hele marketinglijn staat Lucien voor kwaliteit. Het beheerst alle dimensies van het vak tot in de puntjes. Dat bewijst ook de Lucien Assistance-campagne. Die zet niet alleen de uitstekende dienstverlening in de verf, maar bleek ook een geknipt middel om een klantendatabank voor gepersonaliseerde communicatie op te zetten.”

José Fernandez, CMO bij D’Ieteren, haalde het tot slot in de categorie Belgian Marketing Leader(ship) of the Year voor Cédric Cauderlier (MTV Networks) en Wim Vermeulen (Bubka). Zij mochten beiden een Silver Award in ontvangst nemen.

“Fernandez legde ons een helder en vooral zeer krachtig dossier voor”, verduidelijkt Michel Mersch, juryvoorzitter en CEO van Nestlé België & Luxemburg. “Het spreekt voor hem dat hij een grote impact weet te realiseren in een erg uitdagende sector. D’Ieteren zette daarbij de moedige beweging in van verdeler van auto’s naar leverancier van mobiliteitsoplossingen. Bovendien is hij meer dan een leidende figuur in zijn vakgebied: ook als docent en op andere fora stelt hij zijn kennis ten dienste van het collectief.”

Dit jaar werd ook een Deloitte Award uitgereikt, voor Excellence in Data & MarTech. Cédric Cauderlier mocht deze in ontvangst nemen. De jury vertelt waarom: “Cédric Cauderlier heeft altijd voorop gelopen bij het ontdekken van nieuwe technologieën in digitale marketing die de effectiviteit en de efficiëntie van marketinginvesteringen kunnen verhogen. Bovendien is hij een evangelist in binnen- en buitenland over de positieve impact die marketeers kunnen bereiken door slimme keuzes te maken met betrekking tot het gebruik van data en technologie.”