Televisie heeft radio de das omgedaan. Het internet heeft offline media van de kaart geveegd. Print is dood. Allemaal uitspraken die vandaag onzin gebleken zijn. Geen enkel nieuw medium heeft zijn voorgangers gedood. Print – magazines en kranten – blijkt zelfs aan een heropleving bezig te zijn. Een lofzang.
“Le roi est mort, vive le roi!” gaf in vroeger dagen (vóór de Franse Revolutie) aan dat het koningschap continu is: de troon staat nooit leeg. Dat bleek uiteindelijk toch geen stand te houden. Zo zal er zeker een tijd komen waarin we geen papier meer gebruiken als informatiedrager. Die tijd is echter nog niet aangebroken.
Bijna iedereen bladert graag eens door de ‘boekskes’. Het is een fantastisch tegengif tegen de schermverslaving die ons teistert. We waarderen allemaal de kwalitatieve, betrouwbare informatie in een gepaste omgeving zonder afleiding. En wie een gepassioneerd hobbyist of expert is, zal beamen: er gaat niks boven een print magazine voor inspiratie en quality time.
De eeuwige krachten van print magazines zijn en blijven relevant voor lezers en adverteerders. Dat benadrukken FIPP en UPM in een nieuwe whitepaper ‘Media’s Future in a Post-Covid World’ nog eens. Zij onderscheiden een aantal trends met positieve gevolgen voor print.
Lees het volledige artikel op de website van Magazine Media.