ACC, de Belgische koepelvereniging voor communicatiebedrijven, publiceerde een whitepaper om de instroom van jong talent naar de sector te verzekeren. De communicatiesector zit immers in de lift. Om die groei te voeden, zijn creatieve bureaus op zoek naar jong talent. Uit de whitepaper vloeien drie concrete initiatieven voort die bureaus en scholen dichter bij elkaar moeten brengen, zodat meer en beter gekwalificeerde starters de weg vinden naar de creatieve sector: een brede bevraging, de oprichting van een ‘Expert Center Young Talent’ en de ontwikkeling van het online platform ‘School Corner’.
Marc Fauconnier, voorzitter van ACC, legt uit: “In die context van transformatie heeft ook het communicatievak zich heruitgevonden. De “reclamejongens” van toen zijn vandaag creative consultants en businesspartners voor hun klanten geworden. Ze begeleiden hen door ingrijpende veranderingsprocessen en nemen consumenten, stakeholders en werknemers mee in het verhaal. Communicatie is niet langer een nice-to-have, het is een essentieel onderdeel geworden van goede bedrijfsvoering. Eén ding is zeker: ons vak zit in de lift.”
De whitepaper, die de titel “Jong talent als motor van transformatie” kreeg, vormt een eerste stap in een traject, samen met communicatiebureaus, opleidingen en starters, dat moet toelaten de instroom van jong talent naar de sector te verzekeren. Voor de whitepaper bracht ACC creatieve bureaus en verschillende communicatieopleidingen van Belgische hogescholen en universiteiten samen.
De whitepaper is een uitnodiging aan bureaus, opleidingen en starters om mee te werken aan de sector van morgen en vertaalt zich meteen in drie concrete initiatieven die hun onderlinge wisselwerking moet versterken:
1. Voortbouwend op de inzichten van de World Cafés start ACC met een brede bevraging bij de opleidingsverantwoordelijken.
2. Door de oprichting van een Expert Center Young Talent zullen opleidingshoofden en people managers op regelmatige basis samenkomen om zo nieuwe hulpmiddelen en diensten te ontwikkelen.
3. ACC zal eerstdaags ook School Corner lanceren: een online platform waarop vraag en aanbod op het vlak van gastsprekers, bureaubezoeken, stageplaatsen, speedating-sessies, opleidingspakketten en onderzoekstrajecten samenkomen.