Kernkabinet beslist eerstdaags over persconcessie over verdeling van kranten en tijdschriften. Grote belangen staan op het spel

FacebookTwitterLinkedIn

De perfecte verdeling van kranten en tijdschriften aan abonnees is voor persuitgevers cruciaal. Door de gestage daling van het aantal persverkooppunten staat de losse verkoop van kranten en tijdschriften enorm onder druk. De verkoop van abonnementen is voor uitgevers een stabiele vorm van inkomsten. Daarbij is een stipte bezorging van elk exemplaar een eerste zorg.

Daarnaast is de kostprijs van deze bedeling een belangrijke factor voor uitgevers die nu al geconfronteerd worden met stijgingen van de papierprijs en van de loonkosten.

De overheid heeft historisch de persbedrijven willen steunen via compensaties en subsidies voor deze verdeling. De diversiteit van het media-aanbod wil men blijven garanderen. Het is de basis van pluralisme in een democratie.

De regering moet nu beslissen over de toewijzing van de concessie voor de verdeling van de kranten en tijdschriften. Deze concessie werd tot op vandaag toegewezen aan bpost.

De belangen van de verschillende actoren zijn groot en vaak tegenstrijdig. De gevolgen van de beslissing zijn tegelijkertijd onzeker.

De overheid wil de diversiteit blijven ondersteunen, maar ook haar belang in bpost verzekeren. Garantie van tewerkstelling is heel gevoelig enkele maanden voor de verkiezingen. Belastinggeld geven aan een privébedrijf is delicaat.

De uitgevers willen een behoorlijke kwaliteit van bedeling zonder grote stijging van de distributiekosten.

Bpost wil uiteraard de activiteit behouden en de tewerkstelling verzekeren.

De nieuwe aanbieders PPP en Proximy houden vast aan eerdere positieve adviezen voor de aanbesteding in hun voordeel. Ondanks de onduidelijkheid over de kwaliteit en tewerkstelling.

De vakbonden willen status quo om de arbeidsvoorwaarden te beschermen. De verschuiving van tewerkstelling naar nieuwe concessiehouders zal wellicht gebeuren aan minder gunstige arbeidsvoorwaarden.

De burger? De burger wil dat overheidsgeld goed besteed wordt en dat zijn krant en tijdschrift op de vaste momenten in de brievenbus zit. De digitale media zijn vaak een goed antwoord op de behoefte aan informatie, maar de papieren media worden nog steeds gewaardeerd.

Tenslotte: “Een samenleving heeft belang bij een minimum aan collectieve lectuur” (quote van François le Hodey). Redactionele media (digitaal, maar vooral print) bouwen mee aan een gemeenschap in de strijd tegen versnippering door de overmacht van social media.

Spannend! De beslissing volgt eerstdaags.