Zoekertjessite Kapaza.be en trendwatcher Herman Konings voorspellen ‘staycation` als dé vakantietrend van deze zomer

FacebookTwitterLinkedIn

Een opvallende trend. Dat is het minste wat je kan zeggen van de eerste tendens die de Consumeter, een intelligente consumentenbarometer gelanceerd door Kapaza.be, onder de aandacht brengt. ‘Staycation`  belooft dé trend van de zomer te worden. Maar liefst vier op vijf Belgen zijn geneigd om tijdens de zomervakantie minstens één week op vakantie te gaan in… eigen huis!

 

Heb je ook een kamer die dringend opgeknapt moet worden? Is je tuin toe aan een grondige make-over? Of is een vliegvakantie dit jaar gewoon niet aan de orde? Dit zijn maar drie van de voornaamste redenen waarom Belgen de komende zomer een vakantie in eigen huis verkiezen.  Dat we met een baksteen in de maag geboren zijn wisten we al langer. Maar dat we liever thuis de vakantie doorbrengen i.p.v. ‘op verplaatsing` is toch wel opmerkelijk.

 

Of toch niet. We merken dat vooral de mensen jonger dan 35 jaar oud wat bewuster omgaan met hun vakantiebudget. Een huis kopen, gezinsuitbreiding, de sociale status hooghouden … Al dit weegt zwaar door op het gezinsbudget. Volgens een onderzoek ingesteld door Kapaza.be in samenwerking met het onderzoeksbureau iVox, plannen maar liefst vier op vijf Belgen om tijdens de zomervakantie minstens één week in eigen huis te vertoeven. Meer nog, een kwart onder hen heeft de intentie om meer vakantiedagen thuis te spenderen in vergelijking met vorig jaar. Of ‘staycation` sociaal aanvaard is? Jazeker. Meer dan de helft van de ondervraagden (58%) ervaart thuis vakantie houden als iets positief en verklaart meer tijd te willen spenderen met vrienden en familie.

 

Ook een analyse van de bezoek- en zoekcijfers van Kapaza.be liegt er niet om. De resultaten bevestigen de investeringsdrang van de Belg om huis en tuin een flinke opknapbeurt te geven. In vergelijking met een jaar geleden zocht de Belgische consument maar liefst 42% meer naar tuinmaterialen. Vooral de zoektermen serre, zitmaaier, veranda en tuinhuis blijken erg populair. Daarnaast merken we ook een stijgende interesse naar grotere investeringen zoals zwembaden (+271%), buitenkeukens (+ 99%) en jacuzzi`s (+31%). De Belg wil duidelijk meer tijd uittrekken voor vrienden en familie en dat doet hij graag in de eigen achtertuin.

 

Herman Konings, trendwatcher van beroep en boegbeeld van Kapaza.be`s Consumeter, licht de trend toe: “Meer en meer Belgen plannen activiteiten in eigen land en beschouwen hun thuis als uitvalsbasis. Deze trend zal ongetwijfeld een positief effect hebben op de vrijetijds- en recreatiesector in België. Een analyse van de cijfers van de zoekertjessite Kapaza.be bevestigen deze trend en vertonen een duidelijke toename in de categorieën ‘Hobby en vrije tijd` en ‘verzorging en welzijn`. Ook bieden alsmaar meer professionelen zoals entertainers en DJ`s hun diensten aan op de site.”

 

Bekijk het volledige persbericht in het bijgevoegde PDF-document.