Generation Y blijkt Generation &: Jongeren zoeken naar compromis tussen traditie en verrassing

FacebookTwitterLinkedIn

Kapaza.be`s Consumeter legt nieuwe trend van serendipiteit (gelukkig toeval) bij jongeren bloot waardoor de populaire zoekertjessite nu uitpakt met de ‘Verras me` knop

 

Zijn ze traditioneel of hypervooruitstrevend? Generation Y wordt met de regelmaat van de klok geanalyseerd en telkens zijn de conclusies uiteenlopend. Uit de recentste Consumeter, de intelligente consumentenbarometer van zoekertjessite Kapaza.be, blijkt nu dat jongeren onder de 35 een rasechte ‘Generation &` vormen, waarbij traditie en verrassing hand in hand gaan. Gestimuleerd door een universum aan inspiratie, niet in het minst via sociale media, wint het concept van serendipiteit (gelukkig toeval) nu massaal aan populariteit bij Generation Y. Die verwelkomt inspiratie en verrassingen met open armen in het dagelijks leven, en daarbij draait het nauwelijks om het materiële. Wél om de beleving.

 

Gelukkig toeval tegen dreigende verveling

Vele ontdekkingen en uitvindingen die we vandaag als normaal beschouwen zagen het licht dankzij stom, of liever gelukkig, toeval. Recente berichtgeving maakte gewag van het feit dat Generation Y (jongeren onder de 35) verrassend traditioneel uit de hoek kan komen en dat bevestigt de Consumeter ook: zo heeft zowat de helft van de jongeren bijvoorbeeld een vaste plaats aan tafel, slaapt 57% steevast aan dezelfde kant van het bed en vond 40% hun job via een gerichte zoekactie. Wanneer het echter gaat om hun vrije tijd proberen deze Millennials te ontsnappen aan de dreigende verveling van de goed georganiseerde maatschappij en gepersonaliseerde marketingboodschappen. Zo proberen 3 op 4 jongeren regelmatig iets nieuws uit de menukaart op restaurant, vertrekt 1 op 3 op reis zonder voorbereiding en laat zich ter plekke adviseren door lokale inwoners, en trekken 6 op 10 jongeren liefst naar een voor hen nog onbekende stad wanneer ze een dagje willen gaan shoppen.

 

Joeri Van den Bergh, trendwatcher en medeoprichter van onderzoeksbureau Insites Consulting: “Millennials hebben nood aan het onverwachte en aan leuke ontdekkingen in een wereld waarin alles te voorspelbaar wordt. Het is wetenschappelijk bewezen dat een broodje beter smaakt wanneer die bereid is door iemand anders, omdat je dan niet precies weet wat je zal proeven en je er dus meer onbevangen aan begint. Dat soort sensatie wint aan populariteit, 2014 is het jaar van het gelukkig toeval ofte serendipiteit.”

 

Serendipiteit op Kapaza.be

Op zoekertjessite Kapaza.be hadden ze, zonder het haast zelf te beseffen, de nieuwe trend al even in de gaten. Claire Selis, Head of Marketing bij Kapaza.be: “We merkten dat mensen die naar onze zoekertjessite surften gemiddeld tussen 7 en 12 minuten bleven rondsurfen, zowat de helft langer dan op vergelijkbare websites. Bovendien bleek dat ze vaak via één categorie, zoals meubelen, de site binnenkwamen om dan weer via een andere de website te verlaten, zoals sportartikelen. In hun zoektocht naar een goede deal worden ze blijkbaar geïnspireerd door andere zoekertjes. Dat viel ons zodanig op dat het ons een prima onderwerp leek voor onze vierde Consumeter.”
Met meer dan 3,3 miljoen unieke bezoekers per maand is zoekertjessite Kapaza.be een rijke bron van informatie. Opvallende bewegingen in het zoekverkeer – zoals de plotse populariteit van bepaalde zoektermen – signaleren maatschappelijke trends: eerdere Consumeters brachten onder meer de “staycation” en “crocooning” onder de aandacht, en met “serendipity” wordt de vinger nu weerom aan de pols gehouden.
Het onderzoek, in samenwerking met Insites Consulting, bevestigt de drang naar serendipiteit bij Generation Y: 62% van de ondervraagden geeft aan nood te hebben aan variatie en verrassing. Zowat 58% koopt tijdens het shoppen, online én offline, dan ook meer artikelen dan ze initieel in gedachten hadden. Dat geldt niet alleen voor gebruikelijke zaken als kledij of beautyproducten: zo was 34% van de laatst gekochte meubelstukken een toevallige aankoop, voor decoratie loopt dat zelfs op tot 60%. De cijfers op Kapaza.be bevestigen de nood aan variatie: de helft van de bezoekers snuistert in 2 tot 4 verschillende categorieën, 1 op 5 bezoekers gaat zelfs voor 5 categorieën of meer! Daarbij denken ze trouwens niet alleen aan zichzelf: de ‘stuur naar een vriend` functie werd in het eerste kwartaal van dit jaar al zowat 300.000 keer gebruikt. Niet alleen geïnspireerd worden, maar ook inspireren dus!
Joeri Van den Bergh: “De drang naar serendipiteit is direct gerelateerd aan het feit dat we leven in een wereld met eindeloze mogelijkheden, en dat durft al eens leiden tot stress. Kiezen is verliezen, en bij gelukkig toeval kan je alleen maar winnen!”

 

VERRAS ME!

Kapaza.be`s Consumeter legt niet alleen verrassende trends bloot, het helpt de grootste zoekertjessite van België ook om de kwaliteit van de werking hoog te houden door in te spelen op noden en wensen van gebruikers. Claire Selis, Head of Marketing bij Kapaza.be: “Het is natuurlijk fijn trends te kunnen spotten en die bevestigd te zien door ons onderzoek, maar we gebruiken de resultaten uiteraard om de beleving op onze zoekertjessite te optimaliseren zodat gebruikers er zoveel mogelijk plezier aan beleven. Het feit dat 55% van de jongeren online inspiratie zoekt viel ons dusdanig op dat we nu een extra functie hebben toegevoegd bij de zoekopdrachten.”
Die extra functie wordt de ‘verras me` knop, die vanaf juni wordt geïntegreerd op de welkomstpagina van de zoekertjessite onder de standaard zoekfuncties. Bezoekers die verrast willen worden zullen via een druk op de knop naar een willekeurig gekozen product geleid worden, en vandaar uit kunnen ze naar hartenlust doorklikken. Zo kunnen ze tot in het oneindige verrast en geïnspireerd worden. Zij die beweren dat toeval niet bestaat krijgen bij deze dus helaas het deksel op de neus!