Space Essentials – Debunking digital myths: 7 fact-based positions

FacebookTwitterLinkedIn

In de nieuwe Space Essentials nemen Bernard Cools (Chief Intelligence Officer) en Stéphanie Radochitzki (Digital Strategy Manager) 7 mythes rond digitale reclame, toegepast in een Belgische context, onder de loep.

Deze white paper heeft als doel om bepaalde clichés, die in de Belgische digitale reclame bestaan, te doorprikken.

Kort samengevat: de 7 mythes die worden aangesneden:
– De fraude met digitale reclame vertegenwoordigt in België een vrij beperkte ratio van 2 tot 3 %. Best in het oog houden, natuurlijk, maar we zijn ver van wat in grotere markten aangehaald wordt.
– Ongeveer 50 % van alle online contacten zijn effectief niet zichtbaar. Een zichtbaarheid van 100 % is echter niet noodzakelijk mogelijk en niet erg eerlijk als ze enkel van digitale reclame geëist wordt.
– ‘Brand safety’ slaat op de reclame-aanwezigheid in contexten die niet contraproductief, of zelfs schadelijk zouden blijken voor het merk. De brand safety doeltreffend beheren doe je op verschillende manieren maar de definitie ervan varieert van de ene tot de andere adverteerder.
– De transparantie van de financiële stromen: vergeleken met de traditionele media heeft digital het aantal tussenpersonen of technische providers doen toenemen. Hun verloning heeft een impact op de financiële stromen tussen adverteerders en uitgevers, maar deze honorering van de diensten kadert in een globaal lagere kost van de advertentieruimte.
– In tegenstelling tot wat beweerd wordt, berust digitale video op vrij precieze meetstandaarden. Et is een consensus nodig om de drempels te bepalen.
– Ad blocking boekt vooruitgang maar misschien op een minder radicale manier dan men beweert. En preventieve maatregelen (‘LEAN’ voor ‘Light, Encrypted, Ad choice based, Non invasive’) vanaf het uitdenken kunnen de groei van het fenomeen helpen inperken.
– De ‘third party’ metric van digital is niet veralgemeend. Zijn invoering veronderstelt een gecoördineerde druk vanuit de Belgische markt op de betrokken spelers.

Klik hieronder op de link voor het volledige document.

Bekijk hier alle nieuwsbrieven van Space.