Het voorstel om alcoholreclame in de traditionele media te verbieden in België wekt uiteraard de woede van de betrokken spelers. Hoewel er verschillende interpretaties bestaan over de omvang van de mediabestedingen door de sector, is het duidelijk dat het inkomstenverlies door zo’n verbod niet in goede aarde valt bij de Belgische media, al zeker als blijkt dat buitenlandse platformen en media niet getroffen worden.
Volgens cijfers van het World Advertising Research Centre investeerde de alcoholische drankensector slechts 23% van zijn totale reclame in digitale media, tegenover een marktgemiddelde van 39% voor dezelfde periode van drie jaar. Met andere woorden, een offline verbod zou de platformen bijzonder goed van pas komen. Wat voor voordelen het voor de volksgezondheid zou hebben, is een andere vraag. Om bij het onderwerp te blijven, maar vanuit een andere invalshoek: de Global Web Index (GWI) stelt ons in staat om de opgegeven frequentie van alcoholconsumptie te vergelijken met mediaconsumptie, die we hebben uitgedrukt in termen van gebruiksduur.
De GWI definieert vier niveaus van alcoholconsumptie die overeenkomen met segmenten van verschillende grootte, maar tamelijk homogeen zijn per taalgebied: ‘gemiddelde’ drinkers – semi-regelmatig en occasioneel – vertegenwoordigen ongeveer 2/3 van de bevolking tussen 16 en 64 jaar waarop het onderzoek betrekking heeft, terwijl de uitersten – regelmatige en niet-drinkers – respectievelijk 1/5 en 1/6 van het totaal uitmaken. Opgemerkt moet worden dat er verhoudingsgewijs minder jongeren zijn bij de regelmatige drinkers en dat niet-gebruikers iets vaker voorkomen bij de jongeren onder de 25 jaar.
Wat de mediaconsumptie betreft, zijn de verschillen niet erg uitgesproken. Regelmatige drinkers maken verhoudingsgewijs ijveriger gebruik van offline media (in totaal bijna 5 uur per dag) dan niet-drinkers (3,5 uur per dag in dit segment). Tegelijk is de online aanwezigheid vrij uniform in de vier groepen van de GWI. Kortom, de waarschijnlijke verschuiving van reclame voor alcoholische dranken naar online media verandert misschien niets aan de huidige situatie, maar het enige gevolg is dat lokale media een bron van inkomsten wordt ontnomen.
Redactie: MM.