Hoe retailmedia de Fast Lane Pass van Brussels Airport vleugels kunnen geven?

Carrefour Links
FacebookTwitterLinkedIn

Ontdek de campagne van Carrefour Links voor Brussels Airport om hun product “Fast Lane Pass” in de kijker te zetten. Met de “Fast Lane Pass” kunnen passagiers snel door de veiligheidscontrole op Brussels Airport. Zo winnen ze tijd en kunnen ze ontspannen op hun vlucht wachten.

Maar hoe breng je potentiële reizigers massaal op de hoogte van deze Pass en hoe overtuig je ze om hem te kopen?

Hoewel de “Fast Lane Pass” online beschikbaar is op de website van Brussels Airport – en niet in winkels – zou een doordachte aanwezigheid in retailmedia de verkoop letterlijk vleugels kunnen geven… Een oefening die het Carrefour Links-team alvast heeft gemaakt.

Doelgroep bepalen

Om Brussels Airport een retailmediacampagne op maat aan te bieden ter promotie van haar “Fast Lane Pass”, bepaalt het Carrefour Links-team eerst de juiste doelgroep door de partnerdata van Brussels Airport te vergelijken met de first-party data van Carrefour, in een volledig beveiligde en geanonimiseerde data clean room van Liveramp. Het doel? Enkel de mensen behouden die waarschijnlijk binnenkort zullen reizen en gevoelig zijn voor de belofte van de “Fast Lane Pass”: tijd besparen door een geautomatiseerde veiligheidscontrole. Carrefour Links selecteert daarom Carrefour-klanten die gebruik maken van self-scanning, regelmatig diensten kopen en onlangs reisbenodigdheden hebben gekocht (bagage, zonnecrème, enz.). Het resultaat? Een doelgroep van 335.000 mensen.

Een complete reeks oplossingen

De campagne van het Carrefour Links-team voor Brussels Airport omvat zowel offline – een advertentiepagina in het Carrefour Magazine bijvoorbeeld – als online oplossingen – nieuwsbrieven, bannering en targeted campagnes op social media – maar ook instore oplossingen met branding op kassabanden en in self-checkoutzones.

Het is belangrijk te weten dat klanten erg gevoelig zijn voor gepersonaliseerde boodschappen: 86% zegt dat dit een grote rol speelt bij hun aankoopbeslissingen. Die worden trouwens ook sterk beïnvloed door social media (voor 89% van de shoppers) en emoties (60% van de aankopen wordt gedreven door emoties).

Een ludieke en opvallende aanwezigheid

Maar de “Fast Lane Pass” kan ook gepromoot worden in de Carrefour-winkels zelf. Hoe? Met slim geplaatste floor stickers en shelf dividers in de parfumafdeling, waar de zonnecrèmes staan bijvoorbeeld. Het is zelfs mogelijk nog een stapje verder te gaan en echt in te spelen op de ‘reason why’ die Carrefour-klanten kan aansporen zich te laten verleiden door de “Fast Lane Pass”. Daarvoor zouden de kassabanden – die doen denken aan de transportbanden die de bagage vervoeren op de luchthaven – worden bedekt met een boodschap die het belangrijkste voordeel van de “Fast Lane Pass” (tijdsbesparing) in de verf zet. Meer nog: de hele self-checkoutzone zou een volledige rebranding kunnen krijgen om het belang van wachtrijen te vermijden – zowel bij Carrefour als op Brussels Airport – te benadrukken.

Krachtige link en impact

Tot slot kan het Carrefour Links-team voor Brussels Airport ook een actie ontwikkelen op het platform Bonusland.be: een spel om een “Fast Lane Pass” te winnen. Gamification is een promotiestrategie die een heel sterke emotionele band creëert met het product. De impact ervan op de verkoop is opmerkelijk.

Hoewel deze case (momenteel) fictief is, is het een krachtig bewijs dat merken die op het eerste gezicht niets met retail te maken hebben, toch slim gebruik kunnen maken van retailmedia. Dat is in elk geval waar het Carrefour Links-team rotsvast van overtuigd is!