“Meer dan 300 inschrijvingen”, wist UMA-voorzitter Hugues Rey te vertellen. De Proximus Lounge in Evere zat goed vol voor de UMA Best Media Campaigns op 9 mei. Daar stelden de nominees in 6 AMMA-categorieën hun case voor in 5 minuten. Ontknoping op 8 juni tijdens de uitreiking van de AMMA.
De categorieën die aan bod kwamen: Best of Native & Content, Best Use of Data, Best Creative Media Use, Best Use of Performance Marketing, Best Media Strategy en de Media Sustainability Award. We lichtten er enkele uit. En niet te vergeten: de winnaars van de YMCE Strategy Award.
Clicktrust zorgde ervoor dat Skoda meer klanten aantrok door het budget voor paid searches te herinvesteren in meer generische zoekwoorden (vb. “elektrische wagen”) in plaats van in searches die “Skoda” bevatten. EssenceMediacom en Silk wilden de volledige capaciteiten van 5G en fiber in de kijker zetten door grote ideeën te verwelkomen. Fullsend gooide voor KDG Hogeschool een examenvoorspeller in TikTok en had zo 9,5 miljoen weergaven te pakken.
Initiative krikte het imago van het merk Cofidis op door een sponsored content strategy over een jaar op poten te zetten en publiceerde zo 45 native artikels over Cofidis. iO hielp Helan (een fusie van Partena en OZ) met hun aanwervingen van huishoudhulpen dankzij 3 performance paths, die de kandidaturen verhoogden van 16 tot 350 per maand. JCDecaux en Space voorzagen voor de nieuwe Samsung flip phone “Galaxy Z Flip4” bushokjes van koddige flip phone zitbankjes.
In hun campagne voor Nespresso introduceerde Mindshare de nieuwe metric ‘cognitive load’ om zo de mentale belasting te minimaliseren die mensen ervaren bij het zien van reclame, en daarbij wilden ze ook de reclamemoeheid te verkleinen. NGroup plantte o.a. één boom per luisteraar om duurzaamheid te stimuleren. Roularta goot 4 van de 17 SGD’s in 30 KPI’s en plantte onder meer 15.000 bomen in Roeselare.
OMD daagde sterrenchef Yves Matagne uit om een driegangenmenu te bereiden in minder dan… 29 minuten, de tijd die het een elektrische Renault kost om volledig op te laden. PHD Media herdefinieerde voor Mercedes-Benz Certified Cars de communicatie-aanpak en bedacht o.a. een enriched user experience. Publicis Groupe streefde naar meer naambekendheid voor Spoticar, een outsider in tweedehandswagens, en deed dat door via geotargeting hun reclameboodschappen los te laten op regio’s in de buurt van hun verkooppunten.
RMB, Var et Clear Channel maten de intensiteit van de opgewekte emoties tijdens de matchen van de Rode Duivels en zonden de meest intense matchmomenten uit op DOOH-schermen. Semetis maakte gebruik van de Generation Z leefwereld om vacatures in te vullen door hun kandidaten te laten deelnemen aan een competitie à la Squid Game. Wavemaker voorzag met Pop Media en Kinetic voor Netflix op een gebouw een heuse adventkalender om hun films te promoten.
Voor de ontknoping van de YMCE Strategy Award was de eer aan Jean-Sébastien Delvallée (RMB), Mark Daemen (Roularta Media Group) en Yannick de Bièvre van adverteerder Carrefour, het merk van wie de kandidaat-teams voor hun beproeving de briefing hadden ontvangen. Het team van Janne Beke (Semetis) en Samy Belakbir (Publicis Groupe) mocht de trofee mee naar huis nemen.