BAM formuleert nieuwe aanbevelingen voor influencers en ethical marketing

FacebookLinkedIn

BAM heeft twee nieuwe aanbevelingen in het leven geroepen. Die moeten leden helpen in hun contacten met influencers en bij het ethische aspect van marketing. De algemene vergadering van BAM onderschrijft de twee nieuwe aanbevelingen, rond influencer marketing en rond ethical marketing. Daarmee toont de algemene vergadering dat ze volledig achter deze aanbevelingen staat.

Enerzijds maakte de Think Thank Ethics een overzicht van ethische regels, op basis van de internationale ICC-code. De lijst bestaat uit aanbevelingen rond 15 thema’s, de zogenaamde ‘fifteen commandments of ethical marketing’. Het overzicht heeft als doel om het vertrouwen van de consument te bouwen, te vergroten en te behouden door marketing die eerlijk, legaal, fatsoenlijk, transparant en waarheidsgetrouw is. Voor de bedrijfswereld schept het een gelijk speelveld en eerlijke concurrentie.

Anderzijds is er het advies om de bestaande richtlijnen van het Communicatie Centrum rond influencer marketing te volgen en op te nemen in hun relaties met influencers. In samenwerking met het kabinet van de staatssecretaris van Consumentenbescherming en de administratie van de FOD Economie werden er via het Communicatie Centrum (waarvan BAM lid is) immers aanbevelingen en verplichtingen opgesteld.

Daarnaast wordt leden aangeraden dat ze de influencers waarmee ze werken aanmoedigen hun adres te laten registreren via speciale registratieplatformen (bij  Becommerce en Feweb). In de richtlijnen worden ze immers verplicht hun bedrijfsgegevens publiek te maken.

De twee aanbevelingen werden onderschreven op de algemene vergadering van BAM, niet toevallig na de Meaningful Marketing Talk, waarop staatssecretaris van Begroting en Consumentenbescherming Alexia Bertrand meer uitleg had gegeven over haar beleid rond influencers. In een dubbelinterview met BAM-voorzitter Koen Van Impe (+Koo) liet ze zich eerder lovend uit over de autoregulering waarin de marketingsector sterk is. “Geweldig hoe de sector door zelfregulering snel en efficiënt in actie treedt. Het bewijst in deze dat de sector bezorgd is en snel aan oplossingen werkt.”

Ontdek hier de aanbevelingen rond influencer marketing en ethical marketing.