Nog 3 teams maken kans op de YMCE Strategy Award van 9 mei

FacebookTwitterLinkedIn

16 jonge ‘high potentials’ namen het in 8 teams op tegen elkaar in de YMCE-competitie (Young Media & Channel Experts), de wedstrijd voor jonge talenten onder mediaspecialisten van Belgische bureaus. Op 3 mei werden ze bij RMB verwelkomd door Yves Gérard, CEO van RMB, die als nieuwe partner van de YMCE het belang van samenwerking en uitwisseling met de jonge generatie van mediastrategen onderstreepte voor een meer duurzame en toekomstgerichte sector. Uit die 8 teams nomineerde de YMCE-jury 3 overblijvende teams.

Wie van deze teams de Award mee naar huis neemt komt u op 9 mei te weten tijdens de UMA Get Together in de Proximus Lounge in Evere, waar het winnende team de trofee ontvangt van YMCE-partners bpost en RMB. Deze 3 teams maken kans:

  • Anouk Vangerven (Zigt) & Anouk Van Campenhout (EssenceMediacom)
  • Houda Fettaka (dentsu) & Alicia Vansteen (EssenceMediacom)
  • Janne Beke (Semetis) & Samy Belakbir (Publicis Groupe)

De wedstrijddag op 3 mei bij RMB, waar 8 teams voor een nominatie streden

Om 9.30 uur vernamen de deelnemers de briefing uit monde van de adverteerder, wiens identiteit tot dan strikt geheim was gehouden. Yannick de Bièvre (Director of Marketing, Customer Services & Analytics) en Natacha Pierard (Marketing Communications Manager) van Carrefour Belgium presenteerden samen een uitgebreide briefing die een reële uitdaging voor het distributiemerk omschreef.

De briefing: Carrefour wil als eerste supermarktketen de distributie van papieren folders stopzetten. Aan de grondslag van deze beslissing ligt een wijzigend consumentengedrag waarbij digitale communicatie meer en meer de norm wordt. Daarenboven en niet in het minst vindt Carrefour duurzaamheid erg belangrijk. Om deze shift succesvol te maken, is een bewustmakings- en activeringscampagne nodig om een zo breed mogelijke groep van supermarktklanten de weg te wijzen naar de digitale promotiekanalen. Het verhogen van de traffic op de promo-webpagina’s en het downloaden en actief gebruiken van de app zijn de concrete doelstellingen van de campagne waarmee de YMCE-participanten aan de slag moesten gaan. Hiervoor werd een mediabudget van 1 miljoen euro ter beschikking gesteld met een verdeling 70% offline en 30% online media. Het out-of-the-boxdenken werd eveneens gestimuleerd.

Geheel volgens de gebruikelijke formule van de YMCE werden alle deelnemers gekoppeld aan een willekeurig gekozen teamgenoot uit een van de andere bureaus om zo 8 teams te vormen. Deze 8 teams installeerden zich comfortabel in aparte werkplekken en beschikten over iets meer dan vijf uur om hun taak uit te voeren: een goed beargumenteerde strategische aanbeveling samenstellen die later op de dag gedurende 12 minuten gepresenteerd moest worden aan de adverteerder en de YMCE-jury. Onder leiding van juryvoorzitter Yannick de Bièvre heeft de YMCE-jury van media-experten, ex-deelnemers en YMCE-partners de presentaties van de zeer verscheiden en ideeënrijke media-aanbevelingen bijgewoond en geëvalueerd.

UMA zet talenten die het verschil maken in de kijker

De wedstrijd Young Media & Channel Experts wil de jonge media-experts en -strategen met talent in de kijker zetten en doet dat in samenwerking met UMA. Mediabureaus doen grote inspanningen om expertise op het gebied van datamarketing te ontwikkelen en daarom heeft organisator 360° Academy samen met de UMA Expertise-commissie de YMCE-wedstrijd op maat opgezet. De wedstrijd is specifiek gericht op de beste jonge rekruten in het vakgebied.

UMA steunt de Young Media & Channel Expert Awards met de ambitie om de inventiviteit en expertise van jonge talenten in de sector te stimuleren. Matthias Langenaeker (voorzitter van de UMA Education & Talent-commissie) legt uit: “Buiten de competitie is het vooral een unieke ervaring waarvoor we deze jonge experts uitnodigen. Van de briefing van een adverteerder op basis van gekwantificeerde KPI’s zullen ze worden geconfronteerd met verschillende grote uitdagingen: het respecteren van de timing, de beperkingen van een briefing en vooral hun eigen creativiteit en inventiviteit om een ​​coherente en volledige presentatie van hun aanbevelingen te bieden. Dit alles in slechts enkele uren en zonder hulp van buitenaf. Het is essentieel voor UMA om jonge media- en data-experts, die de toekomst van ons beroep vertegenwoordigen, aan te moedigen en te ondersteunen. De YMCE-oefening past volledig in deze context: een lesrijke dag waar onze jongeren onafhankelijk en met alle vrijheid hun creativiteit en expertise kunnen uiten, van de briefing tot aan de uiteindelijke aanbevelingen.