Hoe evolueren de CIM-studies? – CIM Matinée 2022

FacebookTwitterLinkedIn

Meten is weten. CIM neemt die boodschap elk jaar opnieuw ter harte en levert met zijn ettelijke studies een overzicht van het totale mediaplaatje in ons land. CommPass geeft CIM op de CIM Matinée daarom jaarlijks een podium om de community te informeren over het reilen en zeilen van hun meetwerk. Afspraak dit jaar op 6 december in RTL House, met hosts Ann Hoerée en Sofie Rutgeerts.

Hoe staat het ervoor met de CIM-studies? De voorzitters van de Technische Commissies geven tekst en uitleg. Voor meer informatie verwijzen we naar de slides gebruikt tijdens de CIM Matinée.

Radio

Continuïteit zal worden bewaard in de CIM RAM-studie, met een aantal nieuwigheden, legt Stéphanie Piret uit (Voorzitter Commissie Radio, Research Analyst OMG). Vanaf de golf september-december 2022 zullen er respondenten van het MediaWatch-panel geïntegreerd worden in CIM RAM. Bedoeling is dat +/- 10% van de observaties in die golf vanuit dit nieuwe panel komen, dat bestaat uit in totaal 5.500 personen. Wat betreft digitale audio zal de meting worden uitgebreid met een terugkeer van de CIM Audio Time in 2023. De eerste gebeurde in 2022, vanaf de volgende editie zal er dus naar evoluties gekeken kunnen worden. Dankzij die studie hebben we ondertussen voornamelijk geleerd dat 3% van de dagelijke luistertijd naar podcasts of radio on demand gaat. “Maar we weten nog niet hoeveel podcasts er dagelijks, wekelijks, maandelijks beluisterd worden en welke de meest populaire podcastmerken zijn”, vertelt Stéphanie Piret. “Vandaar dat we eraan werken om podcasts op te nemen in de CIM Radio Stream Monitor in 2023.”

Meer informatie in deze slides.

Pers

Een nieuwe naam voor de CIM Persstudie, vertelt Bernard Cools (Voorzitter Commissie Pers, Chief Intelligence Officer Space), dat zal voortbestaan als ‘Publishing Brands’ omwille van de logische reden dat een geschreven merk tegenwoordig onder meerdere vormen bestaat: de papieren versie kan ook een digitale versie hebben die identiek is aan de papieren (de ‘replica’) en verder bestaat het ook op een website of in een app. Dit alles onder de noemer ‘Total brand’. De bereiksmetingen (feitelijk bereiksbeweringen) voor websites van merken in CIM NRS zijn ondertussen vervangen door de vastgestelde bereiksgegevens van CIM Internet. Voorts zal in de nabije toekomst de CIM Publishing Brands ook andere formats bevatten die niet gelezen worden zoals podcasts en video.

Meer informatie in deze slides.

Out of home

Voor OOH gebeurde er een audit van de ganse inventaris, aldus Jos Van Campenhout (Voorzitter Commissie OOH, Managing Partner Outsight), die werd afgerond in mei 2022. Daardoor kan nu worden vastgesteld dat aan 87% van de inventaris ‘Status 3’ werd toegekend, wat betekent dat de frames volledig af zijn en geauditeerd werden door een neutrale partij. Een ander mooi nieuwtje voor de OOH-studie is de integratie van 34 stations, onder meer in Antwerpen-Zuid, Ciney, Diest, Geel, Mouscron en Wavre. En verder wordt er voor OOH hard gewerkt aan het project Traffic Trends, dat een wekelijkse index beoogt per universum (roadside, metro en train). “Hopelijk kunnen we die op stadsniveau gebruiken”, zegt Jos Van Campenhout.

Meer informatie in deze slides.

Televisie

Voor tv wordt er gewerkt aan de evolutie van bereikscijfers van televisie naar het bereik van ‘Total Video’ in CIM ToVA (vandaag met tv, local video en YouTube), legt Remi Boel uit (Voorzitter Commissie Televisie, Marketing Intelligence Director OMG). Verder wordt er bekeken of de gebruikelijke ‘horodatage’ kan worden vervangen door ‘As Run’ files. Horodatage is “time logging waarbij het begin en eind van elk element in een programmatie wordt vastgesteld, bijvoorbeeld van programma’s, spots, breaks enz.”. De ‘As Run’ files, gevalideerd door Nielsen, zouden een betrouwbaar alternatief kunnen bieden, maar kunnen momenteel alleen nog maar voor programma’s van de grote broadcasters gebruikt worden. Vanaf 2023 wordt er zo een hybride model opgezet dat zowel time logging als ‘As Run’ files gaat combineren. Remi Boel vertelt tot slot dat OSU (other screen usage) steeds belangrijker wordt: “we kijken op schermen ook naar andere dingen dan pure tv-content”. Hij verwijst naar Digital.i en BARB, zich afvragend hoe dit te integreren in CIM TAM, en kijkt ook uit naar XMC, het Crossmediaal Consortium.

Meer informatie in deze slides.

Digital

“Le digital, c’est un beetje van alles”, zo zegt Stéphanie Radochitzki (Voorzitter Commissie Digital, Digital Strategy Director IPG Mediabrands). Een digitaal medium is meer dan alleen het samenraapsel van pagina’s die samen een website vormen: het bevat pagina’s, video- of audiostreams, apps, enz. De CIM-studie laat toe om een resem parameters te meten gaande van pageviews, over bezoeken tot de duur, dankzij een methodologische combinatie van site-centric en user-centric (een vragenlijst die surfers moeten invullen). Vandaag telt het cookiepanel meer dan 70.000 cookies, die de basis vormen voor het bereiksmodel. Wat wordt er vandaag de dag gemeten? De local publishers, maar niet de wereldwijde ‘walled gardens’ Facebook, Instagram, YouTube, Twitch, Snapchat, TikTok… Methodologisch werd in 2022 de berekening van de ‘Real Users’ van apps verbeterd (dankzij een Device ID, dat meer stabiliteit biedt dan cookies). Hetzelfde gebeurde ook voor apps die gebruikmaken van WebView, wat het midden houdt tussen een browser en een app, vertelt Stéphanie Radochitzki, en het idee is om die WebView users te gaan isoleren zodat die niet langer dubbel geteld wordt. Verder verwijst Stéphanie Radochitzki naar twee tools die beschikbaar zijn: eGemius (bereiksresultaten per doelgroep beschikbaar vanaf D+1) en GfK Probe (basisversie voor digitale campagneplanning op websites en apps, en ToVA voor de strategische planning van TV + Online Video). En tot slot is er een softwarepanel in opbouw dat de geleidelijke uitdoving van cookies moet opvangen, en waarin de wereldwijde walled gardens ook kunnen worden gemeten.

Meer informatie in deze slides.

Crossmedia

David Lecouvet (Voorzitter Commissie Crossmedia, Managing Director DR&I IPG Mediabrands) gooit alles in de strijd om vier studies naar voren te brengen: de Establishment Survey, de Target Group Monitor, Mediawatch 2.0, en de Consumer Decision Journey. Over die laatste zal volgens David Lecouvet voor de laatste keer gesproken worden aangezien die vermoedelijk wordt uitgedoofd. De Establishment Survey (beschikbaar op de CIM-site) bevroeg 5.800 Belgen en is heel audiovisueel gericht. Alle inzichten zie je op de afbeelding hieronder. Leuk weetje: onze duim legt al scrollend 1,7km per dag af. Voor de Target Group Monitor werden een 4.000 Belgen bevraagd over hun gewoontes, lifestyle en materiaal (28% vult 1 keer of vaker per week een kruiswoordraadsel in). De studie Mediawatch 2.0 heeft als sample 5.500 gerekruteerden en wil zo bijdragen aan de CIM-rekrutering voor de ES, TGM, Press, RAM, CAT en Ad-hoc.

Meer informatie in deze slides.