Google Chrome past regels bannerformaten Coalition for Better Ads toe

FacebookTwitterLinkedIn

Vanaf midden februari past webbrowser Google Chrome de regels voor bannerformaten van de Coalition for Better Ads toe. Wie een niet-toegelaten formaat gebruikt, loopt het risico dat geen enkele banner op de site nog getoond wordt via Google Chrome. Belgische uitgevers checken best of ze in regel zijn.

Tot op heden waren die standaarden eerder aanbevelingen, maar daar lijkt nu verandering in te komen. Vanaf 15 februari zal Google immers in zijn browser Google Chrome de advertenties op bepaalde websites niet meer tonen. Het gaat om sites die gebruikmaken van advertentieformaten die niet opgenomen zijn in de aanbevelingen van de Coalition for Better Ads.

“Google Chrome krijgt bij wijze van spreken een ingebouwde adblocker”, verklaart Steven Verbruggen, Managing Partner bij AdSomeNoise en voorzitter van de Expert Hub IAB International Standards van BAM. “Websites die bannerformaten gebruiken die door de Coalition for Better Ads als storend werden bestempeld – zoals overlayers en pop-ups – zullen hiervoor gestraft worden. Geen enkele banneradvertentie op die sites zal nog via Google Chrome te zien zijn. Ook door een foutieve technische implementatie van een a priori toegelaten formaat kan een website op de zwarte lijst belanden.”

Google maakte bekend dat het de partijen die gesanctioneerd zullen worden op voorhand zal verwittigen. Zij krijgen dan 30 dagen om zich in regel te stellen. Daarbij roept BAM de uitgevers op om een aantal stappen te volgen. “Ten eerste moet je niet panikeren”, klinkt het bij Steven Verbruggen. “De Belgische markt volgt de IAB Standaarden inzake bannering goed op, en die zijn in regel met die van de Coalition for Better Ads. Ten tweede kan je nagaan welke formaten niet in regel zijn (via de website Betterads.org) en kan je je website pro-actief checken via het Ad Experience Report van Google. Ten derde kan je je website indien nodig aanpassen.”

Als vertegenwoordiger van het IAB in België volgt BAM de evoluties op dit vlak op de voet op via zijn Expert Hub IAB International Standards en via IAB Europe. Naast het informeren van de markt neemt BAM ook de taak op zich om bij te staan waar nodig. Uitgevers die met vragen rond deze materie zitten kunnen contact opnemen met info@marketing.be.

Via IAB Europe probeert BAM momenteel een aantal elementen uit de standaarden van de Coalition for Better Ads nog te verfijnen. Zo pleit het voor het toelaten van een overlayer bij een homepage takeover. BAM is er immers van overtuigd dat het om een waardevolle ad experience gaat.