“Falen is onderdeel van succes” – Peter Decuypere @ BAM Congress

FacebookTwitterLinkedIn

In de dynamische wereld van marketing en events wordt de reis naar succes wel eens gekenmerkt door onverwachte lessen. Tijdens het BAM Conress deelde Peter Decuypere (Event Expert, Ondernemer en Auteur met een master in de Filosofie) zijn boeiende levensverhaal getiteld “Succes in 7 Mislukkingen“.

In dat boek neemt hij ons mee op zijn reis, en komen we onder andere langs de oprichting van het I Love Techno-festival en de Fuse Club, een gebeurtenis die niet van een leien dakje liep.

“Mislukken staat niet in schril contract tot succes hebben; het is er een essentieel onderdeel van” – Peter Decuypere

Als falen integraal onderdeel is van de reis, is het vooruitzicht al heel wat lichter. Volgens Peter Decuypere ligt de lat vaak te hoog: we willen alleen maar buitengewoon succesvol zijn, en al het andere geeft ons geen voldoening. “Maar gemiddeld zijn is goed. Het gemiddelde is de comfortzone tussen succes en falen”.

“Falen is onderdeel van succes, maar daarmee bedoel ik niet ‘Goh, nu heb ik 7 mislukkingen achter de rug, en nu eindelijk een succes’. Zo werkt het niet, anders zat ik allang in een psychiatrische instelling” – Peter Decuypere

Peter Decuypere bouwt voort op de filosofie achter het boek Service-Dominant Logic van Lusch en Vargo, (“We are all human beings serving each other, through exchange, for mutual well-being.”) om het echte succes te benadrukken: “Echt succes bereik je wanneer je de financiële middelen behaalt om bij mensen te zijn die je graag hebt of te doen in het leven wat je graag zou willen doen (rekening houdend met het welzijn van de wereld)”.

“Geld en succes zijn het gevolg van iets wat je graag doet” – Peter Decuypere

Om op je succesvol falend pad te blijven, schetst Peter Decuypere enkele cruciale valkuilen om te vermijden. Een daarvan is de noodzaak om met vertrouwen te falen. Puttend uit zijn persoonlijke ervaringen met de oprichting van Fuse Club, waar hij samen met zijn business partner wekelijks verliezen leed van 2500 à 3000 euro benadrukte Peter Decuypere het belang van doorzettingsvermogen in uitdagende en zelfs quasi uitzichtloze situaties.

“We hebben vaak gedacht: laten we de stekker eruit trekken, maar we zijn blijven gaan. En I Love Techno en de Fuse Club zijn wereldmerken geworden” – Peter Decuypere

Peter Decuypere benadrukte ook de rol van geluk bij succes, chance hebben, waarbij dat hebben van geluk ook gevoed wordt door je eigen competenties, en dat, zo beaamt hij zelf, is voor een deel “pure statistiek”. Daar kun je met andere woorden niet veel aan veranderen. Maar het vermogen om kansen te zien is inherent aan je eigen persoon, en het vermogen om die kansen te grijpen wanneer ze zich voordoen, komt op zijn beurt voort uit een zin voor ondernemerschap.

“Ik heb een bachelor in Marketing, maar dan denk je ‘Ben ik nu wel een marketeer?’ en ik heb me eigenlijk nooit echt marketeer gevoeld, tot ik me bedacht dat ik met mijn techno brands wereldmerken had gebouwd. Ik ben marketeer en vooral merkenbouwer, en dat vermogen is natural-born” – Peter Decuypere

In mijn boek verwijs ik vaak naar ‘metadenken”, vertelt Peter Decuypere nog. “Voor mij betekent dat: bevrijd denken, loslaten, het gebruiken van de verbeelding. Zorg ervoor dat je niet verblind raakt – vermijd blinde vlekken – door geld en succes, waardoor je vergeet om te leven.

Peter Decuypere’s reis, samengevat in het managementboek “Succes in 7 Mislukkingen,” is nu beschikbaar.