Club 33: “Have you met Bernard Marchant?”

FacebookTwitterLinkedIn

Op woensdag 26 mei ontving Anthony O’Donnell van Club 33 de CEO van Rossel, Bernard Marchant, voor een live video over zijn carrière en de mediasector. Anthony O’Donnell, Connection Planner bij Publicis Groupe, is ook lid van de raad van bestuur en voorzitter van Club 33.

Club 33 is een community van media- en reclamespecialisten van maximaal 33 jaar. Met de ambitie om relevante aspecten binnen de sector uit te wisselen, erover te leren en verder te evolueren, gaat Club 33 uit van het motto van zijn moederbedrijf CommPass: “Empower Media People”.

Een parcours rijk aan ervaringen

Bij wijze van inleiding voorafgaand aan deze kennisuitwisseling vertelt Bernard Marchant over zijn carrière. Hij heeft een economische en financiële achtergrond en werd al snel geconfronteerd met de uitdagingen van leidinggeven en management. Hij evolueerde vervolgens naar IT, telecom en de media, in een baan rond het digitale en internationaal. Hij werd: CFO bij Olivetti op zijn 27ste, CEO bij Beckaert Merchant Products en vervolgens 9Telecom. Jaar in jaar uit groeide hij door totdat hij in 2001 de directie van de Rossel-groep op zich nam.

“De media is een wijd veld: er is zoveel te ontdekken. Ik was altijd al geïnteresseerd in de bedrijfswereld en ben niet geboren en getogen in de media, maar via mijn ervaring heb ik mijn skills verworven. In de media draait het om informatie – het product heeft een waarde en een grote invloed op de samenleving – en ook om transformatie – bij Rossel gingen we van de jaren ’90 van ‘alles kan’ naar een bubbel die uit zijn voegen barst en ons dwingt om alles te herbekijken.”

Behalve de belangrijke mijlpalen in de carrière van Bernard Marchant wil Club33 zijn band met de Rossel-groep ook even kaderen. Toen hij 15 was leerde Bernard Marchant zijn vrouw kennen, niemand minder dan de dochter van Robert Hurbain. Die laatste is de voormalige baas van de groep. Daardoor heeft Bernard Marchant een sterke interesse ontwikkeld voor ondernemerschap en de media. Hij kreeg ook de gelegenheid om mensen te ontmoeten die zijn professionele keuzes hebben beïnvloed en geïnspireerd:

“Vóór Rossel had ik de chance om een ​​opwindend leven te leiden: ik heb gereisd en veel plaatsen kunnen ontdekken, en dat stelde me in staat om mijn ervaringen te bijeen te leggen en niet vanuit een tunnelvisie te kijken. Het DNA van een bedrijf is sterk verbonden met zijn aandeelhouders en dat heb ik doorheen mijn ganse carrière kunnen zien. Ik heb ook veel kunnen zien van wat niet te doen, zoals niet luisteren op het managementniveau. Goeie leaders, dat zijn mensen die één en al oor zijn.”

De uitdaging opzoeken

Hij leidde destijds vaak vaak partnerships, sommige succesvol, andere niet. Daar kwamen gemiste kansen uit voort en open vragen, maar geen spijt. Kijkt hij terug op zijn arrivée bij Rossel, dan stond Bernard Marchant voor spannende uitdagingen, vooral qua management. Die uitdagingen vergden vertrouwen, durf en beslissingen nemen die de zaak voortstuwen. “Angst is een slechte raadgever.” Als hij vandaag professioneel één goeie raad mag geven om te starten, dan is het om altijd te blijven anticiperen.

“Wil je angst en druk vermijden, blijf dan één stap voor op de zaken. Zorg voor dynamisme en go with the flow, hou je volgende zet in de gaten – dat is het allerbelangrijkste – en blijf nieuwsgierig. Wat is het nut, de functie van je werk? Zelfs de minder opwindende taken, welke dan ook, dragen bij aan de dynamiek van je job.”

Bernard Marchant roept op tot avontuur. Projecten die bijdragen aan transitie kan hij waarderen: digital, duurzaamheid en vernieuwing waar de jonge generatie hun schouders onder zetten. De wereld staat op het punt te veranderen en ook het ondernemerschap in se. Veel kansen om te grijpen, nu meer dan ooit. HR-management, talent begeleiden, identificeren en promoten is volgens hem vandaag aan de orde. Dat hangt allemaal af van de cultuur van het bedrijf waarbij je betrokken bent. Hij plooit zich dagelijks terug op uitdagingen creëren en volgt de maatschappelijke evoluties.

“Van buitenaf bekeken lijkt Rossel wat voorbijgestreefd, met al die ‘media van gisteren’. Maar de gemiddelde leeftijd van de lezers is gedaald, digital evolueert, we werken aan SEO – ook audiovisueel is het een voortdurende uitdaging. Op 20 jaar tijd hebben we veel startups gelanceerd, en dat voor een bedrijf van 130 jaar. Rossel innoveert, creëert bereik, merken en valoriseert ze. Dat is elke dag opnieuw een uitdaging. In nieuwsmedia zit toekomst”.

Bernard Marchant besluit dit interview met veel geloof in de toekomst van de media, de pers en nieuws. Tv, radio, printmedia: alles evolueert en Rossel past zich aan om bij de zaak te blijven. Het model van de groep is anders dan dat van TF1 of M6, het ecosysteem tussen uitgever en omroep is niet hetzelfde, maar er is werk en ruimte voor alleman. Wat nog rest is de terugkeer van vinyl, of de specifics van de kwaliteit van de nieuwspers. Een positieve en boeiende noot.

“Kijk nooit naar het obstakel, kijk naar het traject: maak je borst maar nat.”