BelgaClub Afterwork bij Living Tomorrow over “de woordvoerder van morgen”

FacebookTwitterLinkedIn

Woordvoerder zijn is een stiel apart. Dat was het al jaren, maar de informatieversnelling, sociale media en de intrede van AI in de media hebben de job op korte tijd op zijn kop gezet. Op donderdag 19 oktober, tijdens de 4de editie van ‘De toekomst van communicatie en berichtgeving’ georganiseerd door BelgaClub in samenwerking met Living Tomorrow, gingen sprekers in op hoe woordvoerders zich staande kunnen houden in een veranderende wereld. En beseften vooral dat ‘woordvoerder’ als term eigenlijk totaal achterhaald is.

Geen reguliere host voor deze BelgaClub Afterwork. Avatar Artia, een digitale vrouw, geworpen door Artificiële Intelligentie, heette de aanwezigen welkom. Een schoolvoorbeeld van de snelheid waarop de digitale wereld zich aanpast. In 2019, bij de eerste editie, wist zo goed als niemand wat AI was, in 2023 werkt quasi iedereen ermee. Bewust of onbewust.

En dus moet iedereen mee op de kar van die Artificiële Intelligentie. Maar voor de ongerusten: de job van woordvoerder zal niet snel verdwijnen of worden vervangen door een snel gemaakt digitaal gezicht. De nieuwe technologie heeft vooral nut. Sprekers Astrid Bastiaens (Innovation Designer, TomorrowLab) en Nael Giannini (Co-Founder & Head of Felobel) bespraken hoe die kan dienen om woordvoerders te ondersteunen.

Vertaalapps en brainstormsites als goede basis voor creatief werk, zonder kritische blik te verliezen, een sparringpartner. De panelleden voelden zich later ook niet bedreigd door de al bij al ‘domme kracht’ van AI: “Het grootste voordeel: AI wordt niet moe”, vatte Tom Van de Vreken (Ziekenhuis Netwerk Antwerpen) samen. In zijn ziekenhuizen worden bepaalde biopsies in kankeronderzoeken door AI onderzocht, met veel grotere nauwkeurigheid dan laboranten. De behandelingskeuzes blijven wel gereserveerd voor dokters, het harde werk is voor de computers. Mede-panelleden Barbara Blomme (Volvo Car Gent) en Albane Lairesse (Ethias) knikten mee. Die laatste herhaalde ook het belang van voorzichtigheid: “Als er een fout sluipt in een perstekst, gaat de kritiek niet voor ChatGPT zijn.”

Terug naar sprekers Astrid en Nael. Om jongeren te bereiken, om mee te zijn, moet je bewegend beeld hebben. Aandacht voor video explodeerde de laatste jaren, onder meer dankzij de intrede van TikTok: maar liefst 82 procent van internetverkeer komt van video.

Vergeet daarbij de dagen van driekoppige cameraploegen en dure, ingewikkelde montageprogramma’s. Smartphones hebben hoogwaardige camera’s, montageapps worden krachtiger. YouTube lanceerde zo al zijn eigen videobewerkingsapp, YouTube Creative. En, om in de sfeer te blijven, waarom geen digitale host dankzij AI?

Tegelijk wordt geluid minder en minder belangrijk – gebruikers kijken 85 procent van de video’s op Facebook in stilte. “Het gewone persbericht in tekst gaat uitsterven”, voorspelde Van de Vreken.

Het kan dus: snel en efficiënt video maken. Tot zover het goede nieuws. Want wie internet zegt, zegt meteen ook desinformatie. Hoe moet je echte video’s onderscheiden van gefabriceerde, heeft Elon Musk nu echt cryptomunten zitten aanbevelen? (Nee)

Gelukkig schieten websites die achterhalen of beelden (de stilstaande versie, weet je nog) met AI gemaakt zijn, als paddenstoelen uit de grond. Richt u daarvoor tot aiornot.com. Met de huidige snelheid van verandering zal het niet lang duren voor een AI-video niet meer met het oog te onderscheiden valt van een normale. Maar ook daar zullen we wel snel oplossingen voor hebben.

Moeten woordvoerders influencers worden om met de huidige sociale media een publiek te bereiken? Ook hier is het antwoord hoogstwaarschijnlijk negatief, maar spieken bij influencers kan altijd. Vier belangrijke lessen van het spiekbriefje: relevantie, inzicht, content en authenticiteit.

Met je boodschap moet je dus relevant en betrouwbaar zijn, een expert in de sector. Het publiek dat je opbouwt en wilt bereiken, moet je begrijpen. Weet dus wat er bij hen speelt. “Sociale media zijn belangrijk als thermometer”, wist Barbara Blomme. Kwaliteit in content spreekt voor zich. Ten slotte (misschien het belangrijkste): blijf authentiek. Loop niet blind achter elke hype aan. Ga na waar jouw organisatie voor staat en kies zorgvuldig uit wat past bij jullie DNA.

Woordvoerders voeren niet langer het woord. Of toch niet uitsluitend. Ja, contacten met journalisten opbouwen blijft belangrijk. En een sterke boodschap ook. Maar het tempo is hoger, video is veel belangrijker en elke fout kan makkelijk worden uitvergroot. De versnelling en verandering zorgen ervoor dat termen als ‘news influencer’ en ‘beeldvoerder’ al worden rondgestrooid. Albane Lairese verwoordde het als volgt: “Ons succes zal afhangen van ons vermogen om onszelf uit te dagen, om nieuwe technologieën en de nieuwe manieren waarop informatie wordt verspreid en geconsumeerd onder de knie te krijgen, maar vooral om authentiek te blijven, om vertrouwen en geloofwaardigheid te wekken.

Bekijk de presentatie van TomorrowLab hier.

Afterwork - "De woordvoerder van morgen: een blik op de toekomstige realiteit" (verslag/video)