UBA en ACC stellen 10 principes voor een correct gebruik van AI voor

FacebookTwitterLinkedIn

UBA en ACC stellen met ‘Guidelines Artificial Intelligence & Communication’ een document op met 10 principes waarmee merken en agentschappen aan de slag kunnen voor een verantwoord gebruik van artificiële intelligentie in commerciële communicatie. De voorgestelde richtlijnen zijn eenvoudig in de praktijk te brengen en vergroten het vertrouwen van zowel de klant als de consument.

Artificiële intelligentie brengt een revolutie tot stand in de manier waarop merken en agentschappen werken. Het ontsluit nieuwe creativiteitsbronnen en verbetert de kwaliteit van commerciële communicatie. Maar die innovatie is niet zonder uitdagingen en risico’s, met name wat betreft complexe kwesties als vertrouwen en transparantie, milieu-impact, discriminatie en diversiteit, persoonsgegevens en vertrouwelijke informatie, intellectuele eigendom en persoonlijkheidsrechten.

Daarom werkten UBA en ACC samen met AdaStone aan een document om merkenbouwers en agentschappen enkele praktische principes aan te reiken om op een verantwoorde manier om te gaan met dit nieuwe gegeven in volle evolutie. Het document is een soort roadmap om de ethische en juridische subtiliteiten die artificiële intelligentie in commerciële communicatie met zich meebrengt beter te begrijpen en om het potentieel ervan op een verantwoorde en efficiënte manier te benutten.

Mira De Maeyer, voorzitter van UBA: “Het gebruik van artificiële intelligentie zou moeten worden gezien als een interessante kans voor merken om op een efficiëntere en betrouwbaardere manier commerciële communicatie uit te werken. Maar dat kan enkel als er ook rekening wordt gehouden met aspecten zoals ethiek, inclusie, diversiteit, bescherming van persoonsgegevens, vertrouwelijkheid, duurzaamheid en de strijd tegen discriminatie.”

Karen Corrigan, voorzitter van ACC: “AI zal niet meer verdwijnen. Meer nog. We zouden beter ophouden met het te beschouwen als een bedreiging en het omarmen als een volwaardig onderdeel van onze manier van werken. Aangezien het een nieuw gegeven is, moeten we het ethische aspect ervan nog zien te integreren. Dat wordt ongetwijfeld een van de grootste uitdagingen van onze sector de komende jaren.”

Aangezien de technologie van artificiële intelligentie en het juridische kader errond onophoudelijk evolueren, zijn deze richtlijnen bewust dynamisch gehouden en worden ze geregeld bijgewerkt zodat ze steeds de recentste technologische en juridische ontwikkelingen weerspiegelen.