[WE MEDIA] Thierry Hugot: “AI-bedrijven moeten de naburige rechten van de persuitgevers respecteren en vergoeden”

FacebookTwitterLinkedIn

Wat zijn de trends binnen de verschillende types pers? Wat zijn de huidige uitdagingen? Hoe ziet de toekomst eruit? WE MEDIA legt zijn oor te luisteren. Thierry Hugot, CCO en CMO van Groupe Rossel en voorzitter van het departement Digital bij WE MEDIA, geeft ons een stand van zaken voor de Digital-pers.

De nieuwssites van Rossel bereiken maandelijks 4 miljoen digitale lezers en ook andere uitgevers noteren hoge digitale bereikcijfers. In welke mate slagen de uitgevers er in om dat hoge digitale lezersbereik om te zetten in betalende abonnees?

“Ik onderscheid drie categorieën in het segment van digitale lezers. Eerst en vooral zijn er de lezers die zich niet registreren op onze sites en ad blockers gebruiken. We slagen er maar moeilijk in om deze groep te commercialiseren. De tweede categorie zijn de geregistreerde en de ingelogde personen op onze websites. Die groep moeten we uitbreiden. Op termijn moeten we ervoor zorgen dat wie niet ingelogd is, onze sites niet kan bezoeken. De derde categorie zijn de abonnees. Er is trouwens een grote groep van traditionele lezers in print die ook digitaal leest, maar er zijn ook steeds meer lezers die exclusief digitaal lezen. Een papieren lezer brengt door de band genomen twee keer meer op dan een digitale lezer voor een uitgever.”

Het volledige interview leest u op WEMEDIA.be.