“If you can talk to 100 orcs, you can talk to 100 people” – Claus Raasted (McKinsey)

FacebookTwitterLinkedIn

In onzekere tijden leven is één van de beste zaken voor een marketer. Het opent de deuren naar verandering en experimenteren. Daar is Claus Raasted, External Advisor bij McKinsey, van overtuigd. Hij had het erover op het BAM Marketing Congress.

Maar hoe werk je eraan om zulke veranderingen en experimenten te omarmen en uit te voeren? De man achter The College of Extraordinary Experiences vertelt ons over zijn eigen ervaringen daarin. Toe te passen op business en marketing.

Al sinds het begin van zijn ondernemerscarrière, vanaf zijn 23, heeft Claus zich ingelaten met gamingconcepten en storytelling. In 2006 richtte hij zijn eerste bedrijf op, Rollespilsakademiet (in 2016 omgedoopt tot , dat zich bezighield met LARP (Live Action Role-Playing). Jammer genoeg ging dat in maart 2019 ten onder in een “spectaculaire crash” omdat het gestoeld was op “te veel dromen, te veel kunst, en veel te weinig business”. Claus moest zich heruitvinden met een nieuwe carrière, maar niet zonder zijn passie. “Wat blijkt is dat role-playing een uitmuntend kader is om te leren om te gaan met mensen, cultuur, gedrag, marketing en communicatie.” In feite zijn heel veel vaardigheden die je gebruikt in role-playing toepasbaar in de reële wereld, en in de marketingwereld.

“If you can hold a speech for a hundred orcs, you can hold a speech for a hundred people. And the orcs have weapons, so if you’re boring, they can kill you. Usually, the crowd here is much more forgiving” – Claus Raasted

Mensen in het algemeen en professionals specifiek zijn op zoek naar iets ludieks en plezants. Maar uit angst voor de meningen van anderen zetten we ons vaak vast in een vicieuze cirkel die ongedwongen experimenteren tegenwerkt. Claus beschouwt zichzelf als iemand die tomeloos als hij is anderen kan aanzetten om het plezante op te zoeken. “In dit soort settings kan iemand als ik, die zotte ideeën omarmt, anderen de mogelijkheid bieden om hun eigen ‘zotte ideeën’ te normaliseren.” En dan kunnen zij opgelucht ademhalen: “Ik ben ten minste niet zoals die gast daar!”, legt Claus Raasted uit.

“I’m a big advocate for more playfulness” – Claus Raasted

Er mag meer speelsheid aan het serieuze leven worden toegevoegd, zegt Claus Raasted, en je moet je ook bewuster worden van daar waar je boven anderen uitsteekt. Kortom, “playfulness and finding places where you stand out”. Zo vertelt Claus over een podcastinterview met een Italiaanse chef in Atlanta dat hij ooit hoorde. De chef werd daarin gevraagd: “Was je in Italië ook chef-kok?”, waarop de man antwoordde “Nee, daar was ik gewoon iemand die toevallig kon koken, maar hier ben ik ‘an Italian chef’”.

Wanneer ikzelf bijvoorbeeld aan het werk ben voor het consulting agency McKinsey (als External Advisor), dan is de eerste reactie van mensen altijd ‘Jij ziet er niet uit als een consultant bij McKinsey’”, vertelt Claus Raasted. “Maar dat is dan ook net het hele punt. McKinsey heeft me niet aangenomen als External Advisor omdat ik net als alle anderen ben in het bedrijf. Ze hebben me aangenomen om anders te zijn.

“One of the easiest ways to provide value to somebody is to find a place where you’re not like anybody else” – Claus Raasted

Wat betreft regels waaraan we ons moeten houden: die zijn er niet. The rules went out the window. Kijk maar naar wat er gebeurde toen Covid insloeg als een bom. Alles was plots anders, hoewel we voordien nooit hadden gedacht dat het kon. Pas dit ook toe op je business: er zijn geen regels.

“Instead of focusing too much on the big impossibles, focus on testing out the small impossibles” – Claus Raasted