“NFT’s zijn nieuwsbrieven op steroïden” – Marijke Wouters (Venly)

FacebookTwitterLinkedIn

NFT’s van je mediamerk weggeven aan fans? Hier? In België? Du jamais vu. En toch. Studio 100 duikt in Web3 en dat is groot nieuws. Het betekent dat een mediabedrijf in België de band met de fans op een volledig nieuwe manier opzoekt dan vroeger. Blockchain en andere Web3-technologie worden steeds breder bekend. Hoog tijd dus dat bedrijven er werk van beginnen te maken.

Om hun eerste stappen in deze Web3-wereld te zetten werkte Studio 100 samen met Venly en SiteManager en creëerde zo ‘The Magic Circle’, een membership platform voor fans met exclusieve content waarop het ook met NFT’s experimenteert: fans krijgen bij subscription op The Magic Circle een NFT van Samson, die in een persoonlijke ‘wallet’ bij Venly terechtkomt. Dit alles is een volledig Belgisch initiatief gebaseerd op blockchain-technologie. Marijke Wouters, Knowledge Manager bij Venly, gaf MediaSpecs tekst en uitleg op het BAM Marketing Congress.

Eerst en vooral, wat zijn NFT’s en wat is Web3?

NFT’s zijn Non-Fungible Tokens, of unieke items, die met blockchain-technologie werken. Het kan van alles zijn qua digitale en fysieke ‘creaties’ (kunst, media, items in games, video’s enz.) en het idee achter een NFT is dat er, in tegenstelling tot voorheen, eigenaarschap gekoppeld wordt aan die items.

Marijke Wouters: “Web1 draaide rond ‘Read’: al wat je fysiek kon lezen kon je vanaf toen op je scherm lezen. Web2 ging over ‘Create’: we lieten mensen toe om via social media zelf content op het internet te maken. Web3 is die beide lagen plus een laag ‘Own’: in Web2 geef je heel veel van je data en je creaties weg, want jijzelf bent niet de eigenaar, maar wel de platformen waarop je die maakt. Bij Web3 krijg je zelf terug de controle over je data en je creaties. De nood aan die middle man om die creaties ten gelde te maken of je data te vermarkten valt zo weg.

“Elke sector waar IP leeft, fan engagement, loyalty en dergelijke, daar kan blockchain tech voor dienen” – Marijke Wouters (Venly)

Hoe kun je als (kleiner) mediabedrijf de sprong wagen in Web3?

Jezelf bekendmaken met de technologie is een eerste stap. Onze wallets zijn gratis: iedereen kan gewoon op onze website gaan, een wallet aanmaken en gewoon beginnen. Of die tokens in de wallet nu NFT’s zijn die je voor honderdduizenden euro’s kocht of NFT’s die je kreeg van een bedrijf waar je graag een band mee hebt: dat kan allemaal. De investeringen hoeven zeker niet groot te zijn.

Als het gaat over experimenteren, dan kun je heel gemakkelijk een actie of een campagne opzetten waarbij je iets gratis weggeeft. Ik zeg altijd: ‘NFT’s zijn de nieuwsbrieven op steroïden’. Het is een manier om te kunnen communiceren met je publiek, jongere generaties aan te spreken en toegang te geven tot speciale content. Je kunt er gewoonweg veel meer kanten mee uit. Je bouwt een communicatiebrug tussen jezelf en je publiek en je kunt op die manier experimenteren met de technologie.

Web3 bereikt nu een breed publiek, maar toch is er nog die angst. Hoe pak je zoiets aan?

We hebben veel werk te doen op vlak van educatie en informeren. In de media wordt er natuurlijk heel veel ingespeeld op angst, op hebzucht en FOMO, en dan worden natuurlijk verhalen gebracht die daarop inspelen. Dat belicht onze sector voor een groot deel op een negatieve manier, maar het geloof in wat mogelijk is met blockchain-technologie houdt enorm stand. Het zal tijd vragen. Het is aan bedrijven en merken die al een publiek hebben om op een heel juiste manier, zoals Studio 100 dat nu doet, applicaties of ervaringen te introduceren die hen de kans geven om te tonen van ’Ah, is het dát maar’. Het is allemaal veel gemakkelijker dan mensen denken.

“Onze ideale klanten zijn de bedrijven en merken die begrijpen dat blockchain-technologie voor hen relevant gaat worden, en die willen experimenteren met deze technologie op een veilige, toegankelijke manier” – Marijke Wouters (Venly)