Verslag van Febelmar Congress over transformatie

FacebookTwitterLinkedIn

De wereld maakt momenteel een grote evolutie door, volgens Jef Staes. Die evolutie transformeert bedrijven en mensen van de oude 2D-structuur (eenzijdige toegang tot informatie, rekruteren op basis van diploma, oude en trage manieren van communicatie…) naar 3D-organisaties. In de nieuwe structuur die Staes voorstelt, moeten mensen op basis van hun passies en talenten tewerkgesteld worden. De 3D-smarts, die die revolutie inleiden, zijn mensen die gepassioneerd zijn door digitale evolutie.

 

In de toekomst zullen we, aldus Staes, het falen zien van de 2D-bedrijven en de switch naar 3D. Die wordt gevoed door een constante zoektocht naar informatie en innovatie. Enkel die bedrijven die hun 3D-smarts voldoende ruimte en respect geven, zullen profiteren van een ‘red monkey`: een goed, risicovol idee dat door veel discussie tijd en ruimte krijgt om zich te ontwikkelen. Vooruitgang door conflict in plaats van consensus.

 

Het centrale thema van het Febelmar-congres was transformatie, en ook Jean-Jacques Vandenheede legde hier de nadruk op. Business is volgens hem te herleiden tot marketing en innovatie. Met het voorbeeld van e-commerce toonde hij aan dat het niet gemakkelijk is om consumenten hun gewoontes en gebruiken te laten doorbreken. Nog maar slechts 6% van alle retailaankopen gebeurt online. Productinnovatie is cruciaal voor de werving van nieuwe klanten en om bestaande klanten te houden.

 

Timothy Desmet en Bernard Cools brachten het verhaal van Pulsar, een samenwerking tussen Profacts en Space. Met Pulsar, een brand/touchpoint survey, willen de oprichters het marktonderzoek naar een nieuw niveau tillen. De survey bestaat uit 5.226 online interviews waarbij 140 merken aan bod kwamen. Space en Profacts hebben het goede uit de reeds bestaande methodologie behouden, maar innoveren door data op grotere schaal beschikbaar te maken.

 

Ook Antoon Van Der Steichel stelde een nieuwe manier van market research voor. Door behavioral information te bestuderen (wie bezoekt welke websites, voor hoe lang, hoeveel display banners komt de surfer daarbij tegen, hoeveel pre-rolls, enz…) en die te koppelen aan reeds bestaande manieren van research, bekom je een compleet overzicht van waar de consument aan wordt blootgesteld. Deze ‘passive measurements` van online gedrag leiden naar big data.

 

Joeri Van den Berg van InSites Consulting hield een opmerkelijk pleidooi om market research meer af te stellen op de consument van vandaag. De zogenoemde generation Y is opgegroeid, en vraagt andere manieren van benadering. Ze zijn tegelijkertijd individualistisch en bereid om alles te delen: het is zowel een me- als een we-generation. Bedrijven, merken en ook marktonderzoek moeten mee evolueren en proberen te denken zoals de generation Y: geen saaie boodschappen (‘kill boring`), maar verhalen delen. Luchtige, opgewekte boodschappen via mobiele en sociale media in plaats van hard sell-tactieken.