SBS blikt tevreden terug op 2016: beste jaar sinds 1994 dankzij VIER, VIJF en ZES

FacebookTwitterLinkedIn

SBS, de eigenaar van de Vlaamse zenders VIER, VIJF en ZES, blikt tevreden terug op 2016. Sinds de start van het najaarsseizoen in september tot nu klokt VIER af op een gemiddeld marktaandeel van 14,5 procent op VVA 18-54. Vorig najaar was dit nog 13,8 procent. Ook in het voorjaar slaagde VIER er met een marktaandeel van 12,7 procent in om te groeien ten opzichte van vorig jaar (toen 11,8 procent).

Nooit eerder keken meer mensen naar De Slimste Mens ter Wereld op VIER. Gisterenavond sloot de quiz het VIER-najaar af met een marktaandeel van 57,1 procent op VVA 18-54. 1.506.997 kijkers zagen hoe Gilles Van Bouwel de overwinning in de wacht sleepte en Tom Waes vanaf nu een jaar lang mag opvolgen als De Slimste Mens ter Wereld. De quiz haalde in dit veertiende seizoen gemiddeld 1.196.690 kijkers, goed voor een stijging van 16 procent in vergelijking met vorig najaar toen het programma gemiddeld 1.032.821 kijkers voor de buis wist te lokken. Nog nooit keken zoveel mensen trouwens live naar de quiz.

Terwijl de vertrouwde programma’s bleven bevestigen, slaagden de nieuwe producties erin om extra kracht bij te zetten. Naast De Slimste Mens ter Wereld, waren er ook goede cijfers voor De Mol, Callboys, De Rechtbank en Topdokters.

Top vijf 2016

1. De Slimste Mens ter Wereld (42% VVA 18-54, 1.196.690 kijkers)
2. De Mol (43% VVA 18-54, 1.109.281 kijkers)
3. Callboys (39% VVA 18-54, 820.518 kijkers)
4. Topdokters (28% VVA 18-54, 700.917 kijkers)
5. De Rechtbank (27% VVA 18-54, 686.394 kijkers)

Ook The Sky Is The Limit (25% VVA 18-54, 650.685 kijkers), Jani gaat (31% VVA 18-54, 609.387 kijkers), Auwch (28% VVA 18-54, 516.532 kijkers) en Niveau 4 (27% VVA 18-54, 493.160 kijkers) deden het erg goed.

Sinds dit voorjaar kreeg Komen Eten een nieuw startuur toegewezen pal tegenover de soaps op één en VTM. Het programma haalde in 2016 een gemiddeld marktaandeel van 12,9 procent op de VIER-doelgroep en 220.943 kijkers. Ter vergelijking: datzelfde tijdsslot haalde in 2015 nog gemiddeld 8,9 procent op dezelfde doelgroep (163.100 kijkers).

Het afgelopen jaar haalde VIJF een gemiddeld marktaandeel van 6,8 procent op Vrouwen 20-49 en bleek 2016 het beste jaar in de geschiedenis van VIJF.

Sinds de start op 6 oktober wordt bij ZES het beoogde zendergemiddelde van 1 procent vlot gehaald: op de doelgroep VVA 18-54 haalt de nieuwe zender een gemiddeld all day marktaandeel van 2,1 procent.

Het afgelopen jaar haalde VIER een gemiddeld marktaandeel van 12,3 procent op VVA 18-54.

SBS sluit het jaar 2016 af met een gecombineerd marktaandeel van 18 procent op VVA 18-54. Dit is het hoogste sinds 1994.