Ads & Data licht crossplatform datastrategie toe

Nieuw
FacebookTwitterLinkedIn

Data is niet meer weg te denken uit de reclamewereld. Door de verstrenging van de GDPR-wetgeving en de uitfasering van de 3rd party cookies dringt het belang van een ingelogd bereik en de first party data die hierdoor kan verzameld worden zich meer en meer op.

Ads & Data presenteert haar datastrategie, die vertrekt vanuit een online ecosysteem waarbij de data van de verschillende partners (Mediahuis, SBS en VRT) wordt samengebracht in een centrale DMP. Eén van de belangrijkste pijlers om dit realiseren, was het uitrollen van de ‘Ads & Data-consent’ waarbij surfers de noodzakelijke toestemming geven om hun data te verzamelen en te profileren voor gepersonaliseerde advertenties op de media van alle Ads & Data-partners. Dit zowel voor de publishers/broadcasters (SBS, Mediahuis en VRT) als de telco partners (Telenet en Proximus).

Door de gecentraliseerde digitale ad stack kan Ads & Data enerzijds audiences opbouwen over alle websites heen en anderzijds surfers targeten met gepersonaliseerde reclame op het volledige Ads & Data-netwerk.

Ook adverteerders krijgen de mogelijkheid om hun eigen data in te zetten via het data collaboration platform InfoSum. Het inzetten van een ‘data clean room’ maakt het mogelijk om databases met elkaar te matchen op een anonieme en veilige manier om zo bereik te analyseren, insights te distilleren en nieuwe audiences samen te stellen.

Ook contextuele targeting maakt deel uit van de datastrategie van Ads & Data, in de gevallen waarin er geen data voorhanden is of die niet mag gebruikt worden. Op die manier streeft de regie naar een 100% data-driven strategie, waarbij de balans tussen persoonlijke data enerzijds en de contextuele data anderzijds in evenwicht wordt gehouden.

Dankzij de ondertekening van een joint controller agreement tussen alle partners van Ads & Data (SBS, Mediahuis, Telenet en Proximus) en de inzet van de InfoSum Data Clean Rooms kunnen online datasegmenten ingezet worden in Smart AD waardoor adverteerders viewers of non-viewers van online campagnes kunnen retargeten.

In een volgende stap zal ook het omgekeerde mogelijk zijn waarbij tv-data worden overgezet naar online, maar hiervoor is het akkoord van de telco’s nodig. Voor Proximus zal dit nog dit jaar volgen, voor Telenet zal dit in 2023 rond moeten zijn.

Dit crossplatform ecosysteem, gecreëerd op basis van first party data van publishers, broadcasters en telco players, zorgt ervoor dat online data aan telco data kan gelinkt worden en omgekeerd.