Nieuwe contentreeks rond elektrisch rijden, ‘Road to EV’ bij Knack en Le Vif/L’Express

FacebookTwitterLinkedIn

Om de consument een antwoord te bieden op de vele onwetendheden die er zijn rond elektrisch rijden, laadpalen en het aanbod aan elektrische wagens, plannen de nieuwsmagazines Knack en Le Vif/L’Express deze zomer een contentreeks rond ‘Road to EV’.

Deze reeks start met een intro artikel waarin de resultaten van een marktonderzoek over de autosector, uitgevoerd door Roularta Research, uit de doeken gedaan worden. Daarna komen week na week verschillende (auto)partners aan bod, die elk hun eigen standpunt en aanbod aan elektrische auto’s uit de doeken doen

Opmerkelijke resultaten na marktonderzoek autosector Roularta

In maart en april van dit jaar deed Roularta Research een uitgebreide bevraging bij hun lezers omtrent hun attitude tegenover elektrisch autorijden. Roularta wilde weten welke voor- of nadelen zij zien, of ze al ervaring hebben met elektrisch rijden en of ze in de toekomst ook echt voor een elektrische wagen zouden kiezen. Daarnaast werd er ook een imagometing gedaan van 34 automerken. Maar liefst 2141 respondenten namen deel aan het onderzoek.

Op een doorsnee werkdag rijdt 75% van de respondenten minder dan 50 kilometer per dag. 1 op 4 is compleet onwetend over elektrisch rijden, terwijl 1 op 3 aangeeft er meer over te willen weten.

Wat zijn nu volgens onze lezers de voor-en nadelen van elektrisch rijden? De top 3 van de voordelen: er is minder CO2 en andere schadelijke uitstoot, het is aangenaam en stil rijden én je hebt de mogelijkheid om thuis op te laden. Aangezien 55% van onze respondenten een eigen garage heeft, zou dat ook praktisch haalbaar moeten zijn.

De 3 grootste nadelen verbonden aan elektrisch rijden zijn: de hogere aankoopprijs, de beperkte actieradius en het beperkte aantal publieke oplaadpunten. De beperkte actieradius is wat verrassend, want eerder gaf 75% aan minder dan 50 km per dag te rijden met de auto.

Dit doet ons vermoeden dat er een perceptieprobleem is. Misschien zou het helpen als mensen ervaring opdoen met elektrisch rijden? Want momenteel blijkt 59% nog nooit in contact te zijn geweest met enige vorm van elektrisch rijden. Daartegenover staat dan wel weer dat 10% momenteel al elektrisch rijdt.

Stel dat de consument vandaag een nieuwe auto zou aanschaffen, dan overweegt meer dan de helft om een elektrische variant (100% elektrisch, plug-in of hybride) aan te kopen. Dit geeft aan dat het potentieel er duidelijk is. Opvallend is hoeveel méér weerstand een 100% elektrische wagen oproept: bijna de helft zweert dit nooit te zullen kopen, terwijl er meer toegeeflijkheid is om een (plug-in) hybride aan te schaffen.

Tenslotte geven onze lezers aan dat ze overtuigd zouden geraken van een elektrische wagen, indien de aankoopprijs niet hoger is dan een gewone verbrandingsmotor, het simpel zou zijn om een eigen oplaadpaal te voorzien of indien er superchargers langs autosnelwegen zouden zijn voor elk merk (niet enkel voor Tesla’s).