Stijging verkoop digitale abonnementen tijdens coronacrisis

FacebookTwitterLinkedIn

Steeds meer lezers schaffen zich een abonnement aan voor digitale media, ook al blijft het vertrouwen in informatie in het algemeen erg laag. Dat blijkt uit het jaarverslag van het Reuters-instituut.

20% van de ondervraagde Amerikanen (+4%), 42% van de Noren (+8%) en 13% van de Nederlanders (+3%) geeft aan geabonneerd te zijn op online media, vergeleken met 10% in Frankrijk en Duitsland. Tussen een derde en de helft van deze abonnementen kunnen toegewezen worden aan enkele grote media zoals de New York Times in de Verenigde Staten.

Sommige lezers beginnen zich ook op meerdere media te abonneren, zoals een nationale titel en een andere lokale titel. Een groot deel van de internetgebruikers is echter van mening dat niets hen kan overtuigen om voor informatie te betalen, het gaat over zo’n 40% in de Verenigde Staten en 50% in het Verenigd Koninkrijk.

Het YouGov Instituut voerde in januari in 40 landen online enquêtes uit, met 2.000 respondenten per land. In zes landen werden de enquêtes voor een tweede keer afgenomen om de eerste effecten van de coronacrisis te analyseren.

De televisie kende tijdens de crisis een opleving van de belangstelling (+5% ) en bleek de belangrijkste informatiebron, samen met de online media. De verspreiding van de papieren pers werd sterk ingeperkt door de gevolgen van de lockdown.

Het vertrouwen in informatie heeft het laagste niveau bereikt: slechts 38% van de ondervraagde lezers zegt de meeste informatiebronnen te vertrouwen. Dit gevoel van vertrouwen verschilt echter sterk per land: van 56% in Finland en Portugal tot 23% in Frankrijk of 21% in Zuid-Korea.

Bron: Belga.